א. בטעם האיסור "ולא יבואו לראות" |
פסוקים י"ח-כ'
"אַל תַּכְרִיתוּ אֶת שֵׁבֶט מִשְׁפְּחֹת הַקְּהָתִי מִתּוֹךְ הַלְוִיִּם וְזֹאת עֲשׂוּ לָהֶם וְחָיוּ וְלֹא יָמֻתוּ בְּגִשְׁתָּם אֶת קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים אַהֲרֹן וּבָנָיו יָבֹאוּ וְשָׂמוּ אוֹתָם אִישׁ אִישׁ עַל עֲבֹדָתוֹ וְאֶל מַשָּׂאוֹ וְלֹא יָבֹאוּ לִרְאוֹת כְּבַלַּע אֶת הַקֹּדֶשׁ וָמֵתוּ"
"אַל תַּכְרִיתוּ אֶת שֵׁבֶט מִשְׁפְּחֹת הַקְּהָתִי מִתּוֹךְ הַלְוִיִּם וְזֹאת עֲשׂוּ לָהֶם וְחָיוּ וְלֹא יָמֻתוּ בְּגִשְׁתָּם אֶת קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים אַהֲרֹן וּבָנָיו יָבֹאוּ וְשָׂמוּ אוֹתָם אִישׁ אִישׁ עַל עֲבֹדָתוֹ וְאֶל מַשָּׂאוֹ וְלֹא יָבֹאוּ לִרְאוֹת כְּבַלַּע אֶת הַקֹּדֶשׁ וָמֵתוּ"
רש"ר הירש:
למעלה נאמר שכלי הקודש שעל בני קהת לשאתם ינתנו להם רק אחרי כיסויים, בכדי שלא יגעו אל הקודש בגילויו. כאן נאסר עליהם להיות נוכחים בשעה שאהרן ובניו עסוקים בכיסויים. "ולא יבואו לראות כבלע את הקדש". אם לא נשגה בהבנתנו את האיסור הזה, הרי כוונתו היא שכלי הקודש לא יהיו בעיני נושאיהם דברים שישיגום משיגי הגוף בלבד, אלא שיהיו להם דברים שבמחשבה ושבהם ובמסומל בהם ימלאו רוחם ונפשם. חדירתם זו בעיני רוחם ושכלם למהותם של כלי הקודש שנמסרו לשמירתם היא היא החלק העיקרי של תפקידם, ואילו היו משהים הבטתם החושנית, הסתכלותם בעיני בשר, בכלי הקודש בזמן כיסויים, היה נפגם ואף מתחלל מלוא תפקידם זה.
למעלה נאמר שכלי הקודש שעל בני קהת לשאתם ינתנו להם רק אחרי כיסויים, בכדי שלא יגעו אל הקודש בגילויו. כאן נאסר עליהם להיות נוכחים בשעה שאהרן ובניו עסוקים בכיסויים. "ולא יבואו לראות כבלע את הקדש". אם לא נשגה בהבנתנו את האיסור הזה, הרי כוונתו היא שכלי הקודש לא יהיו בעיני נושאיהם דברים שישיגום משיגי הגוף בלבד, אלא שיהיו להם דברים שבמחשבה ושבהם ובמסומל בהם ימלאו רוחם ונפשם. חדירתם זו בעיני רוחם ושכלם למהותם של כלי הקודש שנמסרו לשמירתם היא היא החלק העיקרי של תפקידם, ואילו היו משהים הבטתם החושנית, הסתכלותם בעיני בשר, בכלי הקודש בזמן כיסויים, היה נפגם ואף מתחלל מלוא תפקידם זה.
אברבנאל:
"וזאת עשו להם" רצונו לומר בעבורם, ויחיו ולא ימותו בכרת בגשתם אל קודש הקדשים, כי נפש האדם בגשתו אל הקודש תכסוף לראות חוץ מגבולו, ולכן אתם צריכים לכסות ולהעלים, כדי שלא ימותו בהרסם לראות.
"וזאת עשו להם" רצונו לומר בעבורם, ויחיו ולא ימותו בכרת בגשתם אל קודש הקדשים, כי נפש האדם בגשתו אל הקודש תכסוף לראות חוץ מגבולו, ולכן אתם צריכים לכסות ולהעלים, כדי שלא ימותו בהרסם לראות.
*
1. מה ההבדל בין שתי דעות אלה בטעם האיסור של "ולא יבואו לראות"? נגד איזו תקלה מוסרית בא איסור זה להילחם לפי דעת כל אחד מן הפרשנים האלה?
2. כיצד מתבארים הפסוקים שמואל א', ו' י"ב-כ"א בעזרת פסוקינו?
**
3. מה היו המניעים שגרמו לאנשי בית שמש לעבור על איסור זה שבפסוקנו? (עיין לשם תשובה בשמואל א' פרק ו', ד'-ה'-ו' שם!)
ב. בביאור "כבלע את הקדש" |
"וְלֹא יָבֹאוּ לִרְאוֹת כְּבַלַּע אֶת הַקֹּדֶשׁ"
but they shall not go in to see the holy things as they are being covered, lest they die.’
ד"ה ולא יבואו לראות כבלע: לתוך נרתק שלו, כמו שפירשתי למעלה בפרשה זו. ופרשו עליו בגד פלוני וכיסו אותו במכסה פלונית ובלוע שלו הוא כיסויו.
ולא יבאו לראות כבלע את הקדש BUT THEY SHALL NOT COME IN TO SEE WHEN THE HOLY THINGS ARE WRAPPED IN, each into its wrapping, as I have explained above in this section (v. 5 ff.): ‘‘and they shall spread upon it such-and-such a garment”, “and they shall cover it over with such-and-such a cover”, — for the “wrapping-up’ of it mentioned here is identical with the “covering up” of it mentioned in those passages.
ד"ה כבלע את הקדש: כשסותרין את ההיכל כבוד ה' נגלה, ואם יראו - ימותו. כמו שמצינו באנשי בית שמש כי ראו בארון ה'.
כבלע את הקודש, when the roof and walls of the Tabernacles were being dismantled these furnishings would suddenly be revealed to all. If people would look at these objects they would die. We know this from the inhabitants of Beyt Shemesh who had seen the ark with their own eyes. (Samuel I 6,19)
ד"ה כבלע: כמו בלע ה'; ודרך אורחותיך בלעו; בלע כל ארמנותיה; ומאשריו מבולעים. וכן כתיב למעלה שמשעה שהיו מתחילים לפרק את המשכן היו מתרחקים בני קהת כדכתיב ובא אהרן ובניו בנסוע המחנה והורידו את פרכת המסך. וכל הפרשה עד "וכלה אהרן ובניו לכסות" וגומר, ואחרי כן יבאו בני קהת.
כבלע, similar to בלע ה' in Lamentations 2,2 or in Isaiah 3,12 ודרך אורחותיך בלעו, “they have swallowed up the way of Your paths.” [swallowing is a form of making something disappear, destroying it. The author quotes more examples of the verb בלע, which I have omitted. Ed.] We have noted from verse 5-15 that from the time the Tabernacle was being dismantled the Levites immediately proceeded to cover up its furnishings. Even the members of the family of Kehat withdrew at the time when Aaron and sons alone lowered the dividing curtain. The entire procedure of dismantling the Tabernacle was performed exclusively by Aaron and his sons.
אמנם בבמדבר רבה נאמר: אמר ר' לוי: "כבלע" זה שהוא נופל מן העין – פירש "כבלע" כשיעור הרף עין ("אויגענבליק") שהעור המכסה את העין יורד עליו ומכסה אותו וחוזר ונגלה מהרה, וזהו הרף עין, שנרפה העין מראייתו. דומה לזה אמר חד מן המבארים: "כבלע" עניינו זמן מועט, כרגע והרף עין (כאיוב ז' י"ט) "עד בלעי רוקי"; וטעם המקרא אף כרגע והרף עין לא יראו את הקודש.
1. הסבר מהם שלושת הפירושים של "כבלע".
2. לפי איזה משלושת הפירושים הנ"ל יש לפרש את פסוקנו ע"י סירוס?
*
3. מהי חולשתו של פירוש הרשב"ם, ובמה אין כל הפסוקים המובאים בפירושו כראיה דומים לפסוקנו?
הערה: לפי רשב"ם בהוצאה המדעית של רוזין תרמ"ב, יש לגרוס לא כפי המודפס בחומשים שלנו, אלא: "כשסותרין את ההיכל נגלה, ואם יראו ימותו" (והכוונה: נגלה ההיכל ואשר בו, ואין כאן שום מקום לשם ה' אשר נשתרבב הנה בטעות).
ג. אהרן ובני קהת |
"וְכִלָּה אַהֲרֹן וּבָנָיו לְכַסֹּת אֶת הַקֹּדֶשׁ וְאֶת כָּל כְּלֵי הַקֹּדֶשׁ בִּנְסֹעַ הַמַּחֲנֶה וְאַחֲרֵי כֵן יָבֹאוּ בְנֵי קְהָת לָשֵׂאת וְלֹא יִגְּעוּ אֶל הַקֹּדֶשׁ וָמֵתוּ"
And when Aaron and his sons have made an end of covering the holy furniture, and all the holy vessels, as the camp is to set forward—after that, the sons of Kohath shall come to bear them; but they shall not touch the holy things, lest they die. These things are the burden of the sons of Kohath in the tent of meeting.
אמר משה לפני האלוקים: ריבונו של עולם! דמן של בני קהת אסור ודמן של בני אהרן מותר?! אמר לו הקב"ה: לאו! אלא אהרן קודש קדשים שנאמר (דברים הימים א' כ"ג) "ויבדל אהרן להקדישו בקדש קדשים", וארון קודש קדשים, ואין קודש קדשים מזיק לקודש קדשים! אבל בני קהת אינם קודש קדשים וארון וכל כלים הנתונים בפנים קודש קדשים והם מזיקים להם – לכך יתנו בני אהרן דעתם, שלא ימותו בני קהת!
הסבר מהו הרעיון המסומל בדברי המדרש הזה!
ד. שאלות ודיוקים ברש"י |
ד"ה בנסוע המחנה: כשהענן מסתלק הם יודעין שיסעו.
בנסוע המחנה WHEN THE CAMP SETTETH FORWARD — When the cloud departed they knew that they were to set out on the journey (see Rashi on Numbers 1:51, and Note thereon).
מה קשה לו, ומה תיקן בדבריו?
ד"ה ודשנו: יטלו את הדשן מעליו.
ודשנו means, they shall remove the ashes from off it (cf. Rashi on Exodus 27:3).
ד"ה פקֻדת כל המשכן: ועוד היה ממונה על משא בני קהת לצוות איש איש על עבודתו ועל משאו והוא המשכן וכל אשר בו כל הסידורים למעלה בפרשה זו, אבל משא בני גרשון ומררי שאינן מקודש הקדשים על פי איתמר היה כמו שכתוב בפרשת נשא.
פקדת כל המשכן means: and further he was appointed over the burden of the sons of Kohath, i.e., to give each man orders regarding his service and his burden, which was the Tabernacle and all that was therein — all the articles set forth above in this section. The burden of the sons of Gershon and of the sons of Merari, however, which did not appertain to things of most holy character, was carried out by order of Ithamar, as is set forth in the section commencing with the word נשא (vv. 21—34).