GUIDING INVESTIGATIONS
- What do the sources tell us about the role of dignity in food access?
- How does hospitality relate to feeding the hungry in our sources?
- What reward to we receive for feeding the hungry?
CORE SOURCES
Comprehension:
Challenges to Grapple With:
|
מַגִּיד
הָא לַחְמָא עַנְיָא דִּי אֲכָלוּ אַבְהָתָנָא בְאַרְעָא דְמִצְרָיִם. כָּל דִכְפִין יֵיתֵי וְיֵיכֹל, כָּל דִצְרִיךְ יֵיתֵי וְיִפְסַח. הָשַּׁתָּא הָכָא, לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּאַרְעָא דְיִשְׂרָאֵל. הָשַּׁתָּא עַבְדֵי, לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּנֵי חוֹרִין.
This is the bread of affliction that our ancestors ate in the land of Egypt. Anyone who is famished should come and eat, anyone who is in need should come and partake of the Pesach sacrifice. Now we are here, next year we will be in the land of Israel; this year we are slaves, next year we will be free people.
Comprehension:
|
Comprehension:
|
והוי שמח על שולחנך בשעה שהרעבים נהנים ממנה כדי שתאריך ימים בעולם הזה ובעולם הבא.
Always be happy when you are sitting at your table and those who are hungry are enjoying your hospitality, in order to lengthen your days in this world and the World to Come
Comprehension:
Challenges to Grapple With:
|
מדרש תהלים (בובר) מזמור קיח, יט
לעולם הבא אמרו לו לאדם מה היה מלאכתך, והוא אומר מאכיל רעבים הייתי, והם יאמרו לו זה השער לה' מאכיל רעבים הכנס בו
Midrash Tehillim (Buber) 118:19
When you are asked in the world to come, “What was your work?” and you answer, “I fed the hungry,” you will be told, “This is the gate of Adonai, enter into it, you who have fed the hungry.”
Comprehension:
Challenges to Grapple With:
|
מדרש תנאים לדברים פרק טו פסוק ט
וכך אמר הקדוש ברוך הוא לישראל בני כל זמן שאתם מפרנסין את העניים מעלה אני עליכם כאלו לי אתם מפרנסין שנאמר (במדבר כח ב) את קרבני לחמי לאשי וכי יש לפניו אכילה ושתיה אלא כל זמן שאתם מפרנסין את העניים מעלה אני עליכם כאלו לי אתם מפרנסין
Midrash Tanaim on Deuteronomy, 15:9
God says to Israel, “My children, whenever you give sustenance to the poor, I impute it to you as though you gave sustenance to Me.” Does God then eat and drink? No, but whenever you give food to the poor, God accounts it to you as if you gave food to God.
Comprehension:
|
(ג) [לאחיך לעניך ולאביונך]. למה נאמרו כולם? מגיד הכתוב - הראוי לתת לו פת נותנים לו פת, הראוי לתת לו עסה נותנים לו עסה, הראוי לתת לו מעה נותנים לו מעה, הראוי להאכילו בתוך פיו מאכילים אותו בתוך פיו.
(3) "to your brother, your poor one, and your pauper in your land.": Why are all of these mentioned? Scripture apprises us: One whom it befits to give a loaf, give a loaf; one whom it befits to give dough, give dough; one whom it befits to give money, give money; one whom it befits to be fed, feed him.
Comprehension:
Challenges to Grapple With:
|
The text from Rashi below explains the relevance of the text from Genesis for this discussion
(ג) ונתן לי לחם לאכל... וְהַמְבַקֵּשׁ לֶחֶם הוּא קָרוּי נֶעֱזָב, שֶׁנֶּאֱמַר וְלֹא רָאִיתִי צַדִּיק נֶעֱזָב וְזַרְעוֹ מְבַקֶּשׁ לָחֶם (תהילים ל"ז):
(3) ונתן לי לחם לאכול AND IF HE WILL GIVE ME BREAD TO EAT... for one who has to beg his bread is called “forsaken”, as it is said (Psalms 37:25) “I have not seen the righteous forsaken and his seed begging bread”.
Comprehension:
Challenges to Grapple With:
|
ADDITIONAL RESOURCES
1. Further Jewish texts
(א) ויטע אשל, נטע שם נטיעה סמוך לבאר שהיה לו לעדות כי נשארה הבאר לו בלא מחלוקת... ורז"ל דרשו נוטריקון אכילה שתיה לויה, ר"ל שהנהיג אנשי באר שבע להכניס אורחים ושחייב אדם לעשות לאורח הבא עליו שלשה דברים, אכילה שתייה לויה.
He [Abraham] planted some saplings (eshel) there to serve as proof that the well nearby was now his undisputed property... Our Sages understand the word eshel (אשל) as an acronym for “eating (אכילה), drinking (שתייה) and staying overnight (לינה).” In other words, Avraham established a shelter there to serve people passing that region. He taught the people around Be'er Sheva to practice the art of hosting strangers. In order to fulfill that virtue one must provide the three ingredients represented by the three letters in the word eshel (אשל).
טוֹב מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ גִּנָּה וּמְזַבְּלָהּ וּמְעַדְרָהּ וּמִתְפַּרְנֵס מִמֶּנָּהּ מִמִּי שֶׁהוּא נוֹטֵל גִּנּוֹת שֶׁל אֲחֵרִים בְּמֶחֱצָה, בְּמַתְלָא אָמְרִין דַּאֲגַר גִּנָּה אָכֵל צִפֳּרִין, דַּאֲגַר גִּנִּין צִפֳּרִין אָכְלִין לֵיהּ
A person with a vegetable garden and fertilizes it and hoes it and sustains himself from it is better off than a person who rents as a sharecropper. As the proverb says: ‘Who rents one patch eats birds; who rents many patches – birds eat him.’
הכל לכריא פתיא אפילו מרבנן
All of the city’s residents must contribute to the digging of cisterns, and for this purpose money is collected even from the Sages, since they too need water.
2. Multimedia
MAZON: A Jewish Response to Hunger Mission Statement, Mazon.org
Inspired by Jewish values and ideals, Mazon is a national advocacy organization working to end hunger among people of all faiths and backgrounds in the United States and Israel.
VIDEO (segment starts at 12:24 and runs to 14:38): https://vimeo.com/252967836