כה אמר ה', על מכרם בכסף צדיק. אמר אעפ"י שעברו על שלשה עבירות חמורות והם עכו"ם גלוי עריות ושפיכות דמים לא נתחתם גזר דינם לפני להחריב ארצם ולהגלותם ע"י מלך אשור אלא על החמס והוא הרביעי ועליו הענישם על כל מה שעשו, וכן בדור המבול אעפ"י שהיו בידם כמה עבירות לא הענישם אלא על החמס שנאמר כי מלאה הארץ חמס מפניהם וכל שכן כשהחמס בא ע"י השופטים שהיה להם להעמיד הצדק והם ע"י השוחד מטים הדין, וזהו שאמר על מכרם בכסף צדיק, ופירוש צדיק שהוא צדיק בדינו וכן ויסלף דברי צדיקים, וגם הם צדיקים בדברי אחרים כי ברוב טועני האמת הם צדיקים ברוב דבריהם, וכן העניים ברוב לא יטענו אלא האמת:
בעבור נעלים. אפילו בעבור נעלים שיתנו לשופט יטה דין האביון שהיה זכאי בדינו ונותן השוחד הוא זכאי במשפטיהם, וי"ת בדיל דיחסנון, ולא הבנתי דעתו ורש"י ז"ל פירש דעתו כן מטים משפט האביון כדי שיצטרך למכור שדהו שהיה לו בין שדות הדיין וזה עוקף עליו ונוטלה בדמים קלים כדי לנעול ולגדור כל שדותיו ולא יפסיק זה ביניהם זהו בעבור נעלים לשון נעילה, דבר אחר מחייבין את הזכאי כדי שיצטרך העני למכור שדהו בקנין גמור שהוא בנעל שנאמר שלף איש נעלו: Thus said the LORD...Because they have sold for silver Those whose cause was just: Even though Israel had transgressed the three worse sins (those being idolatry, sexual immorality, and bloodshed)-- for those, they did not receive the decree of destruction and exile at the hands of the king of Assyria-- rather, because of the חמס/violence, which is the fourth sin (mentioned in Amos), and on the basis of that sin they were punished for all their sins that they did. And this is the same as the generation of the flood. Even though they were guilty of several sins, they were not punished until they were guilty of חמס, as it says "כִּֽי־מָלְאָ֥ה הָאָ֛רֶץ חָמָ֖ס מִפְּנֵיהֶ֑ם for the earth is filled with lawlessness because of them" (Gen 6:13). And even more so because the חמס came at the hands of the judges, who were responsible for upholding justice, but they decided their rulings based on taking bribes, which is what עַל־מִכְרָ֤ם" בַּכֶּ֙סֶף֙ צַדִּ֔יק/Because they have sold for silver
those whose cause was just" means, and the explanation of "צַדִּ֔יק" in that verse is "one whose cause was just."