לך והכית את עמלק. כי עיקר חטא הוה אז בישראל שלא למדו תורה, שאול לא גלי מסכתא, עירובין, וזה גדר עמלק כמבואר בכורות, וכן דורו של מרדכי כמבואר מגילה דף י׳.
ואת דברי לא הקים. דבר ה׳ נבואה כמבואר שבת דף קל״ח ע״ב ע״ש בזה.
וישכם שמואל לקראת שאול בבקר וגו׳. למה השכים, דהנה זה ודאי שאול שחמל על אגג ע״כ קיבל עליו גרות, ועיין במ״ש הרמב״ם בהל׳ מלכים בזה אם גם ג״ת יכולים לקבל מז׳ אומות ומן עמלק, אך כאן קיבל עליו גרות גמורה, ושוב אם הוה מתגייר לא היו יכולים לעשות לו כלום, והקב״ה ציוה שלא לקבלו, ועיין במכילתא סוף בשלח נשבע הקב״ה שאין מקבל גר, והנה לדידן דגר צריך מילה וטבילה וא״כ ע״כ מלו תחילה ואח״כ נתרפא מטבילין אותו, והנה אין מטבילין בלילה גר, לכן ירא שמואל שמא יטבול אותו לכן השכים בבקר.
וילך אליו אגג מעדנת. מעדנת ר״ל קשור דעדיין לא נתרפא המילה אצלו, וזה שאמר דסבר שהם המתינו על שמואל מחמת הך דצריך מומחה לטבול, עיין ביבמות דף מ״ו ע״ב, ושוב לא יהיה אפשר אז להרגו, ועיין באגדה דשמואל ובמגילה דף י״ג דע״י זה הלילה נולד המן, ובאמת גם שמואל הוה סבור אז דרק זָכר ולא זֵכר כשיטת יואב ב״ב דף כ״א, ונתגיירו אז גם נקבות מעמלק, אך גם הם לא הספיקו להטביל עד שנהרגו, וגם י״ל שבא על שאר אומות ובעכו״ם הלך אחר הזכר ואכמ״ל בזה.