וחכמים אומרים אין איסור אלא שיש בידו מקל או צפור או כדור סייף עטרה וטבעת צלם ונחש ועל מכובדין כגון השירים והנזמים קטליות טבעות הרי אלו אסורות ועל המבוזין כגון היורות מחמי חמין הסיגנין והקומקמין והספלין והסדנין והמטבע הרי אלו מותרין מצא טבעת ועליה צורת חמה צורת לבנה צורת דרקון יוליך לים המלח ר' יהודה אומר אף דמות וסרפס. טבעת שיש עליה עבודת כוכבים בזמן שהיא בולטת אסורה בהנאה אם אינה בולטת מותרת בין כך ובין כך אסור לחתום בה ושאין עליה עבודת כוכבים מותרת בהנאה ומותר לחתום טבעת שיש עליה חותם מותר לחתום בה ר' יהודה אומר אם היה חותמה שוקע אסור לחתום בה מפני שנעשה בולט ומותר ליתנה בידו ושחותמה בולט מותר לחתום בה ואסור ליתנה בידו טבעת שיש עליה פרצוף מותר לחתום בה ר' חנינא בן גמליאל אומר של בית אבא היו חותמין בפרצופות ר' אלעזר בר צדוק אומר כל הפרצופות היו בירושלים חוץ מפרצוף האדם. העשוי כמין דרקון אסור והדרקון תלוי בו נוטלו ומשליכו והשאר הרי זה מותר איזה הוא מין דרקון שאסור ר' שמעון בן אלעזר אומר כל שהציצין יוצא מצוארו אבל אם היה חלק הרי זה מותר. And the Sages say, the only one that is prohibited is the one that has in its hand a staff, a bird, or a globe, sword, crown, ring, image, or snake. And those things on objects of honor like silk, noserings, necklaces, or rings, these are prohibited. On common [items] like kettles of hot water, mats, pots, bowls, signs, or coins, these are permitted. If one found a ring and on it was the image of the sun or the image of the moon or the image of a dragon, he brings it to the salt sea. Rabbi Yehuda says, even the likeness of [a nursing woman, Isis] or Serapis. A ring that has an idol upon it, if it projects out, it is prohibited for benefit. If it does not project out, it is permitted. In either case it is prohibited to make a seal with it. If it does not have an idol on it, it is permitted for benefit and to make a seal with it. A ring that has a seal on it can be used to make a seal with it. Rabbi Yehuda says, if it was stamped down [into the ring], it is prohibited to seal with it because it will make a projected [image when used as a stamp in wax], but it is permitted to put it on one’s hand. The one whose seal projects is permitted to seal with it and prohibited to put it on one’s hand. A ring that has on it a face is permitted to seal with it. Rabbi Hanina ben Gamliel says, those of [my] father’s house would [use a] seal with faces. Rabbi Elazar bar Tzadoq says, all figures were in Jerusalem aside from the image of a man. The one made in the shape of a dragon is prohibited and on which a dragon is hanging—if he takes it and throws it away the rest is permitted. Which is the sort that has the image of a dragon on it that is prohibited? Rabbi Shimon ben Elazar says, all whose fringes [emerge] from its neck but if it is smooth, it is permitted.
הלוקח גרוטאיות מן העובד כוכבים ומוצא בהן עבודת כוכבים נוטלה ומשליכה והשאר הרי זה מותר. עבודת כוכבים עד שלא באת לרשותו אומר לעובד כוכבים ומבטלה שהעובד כוכבים מבטל עבודת כוכבים בין שלו בין של חבירו בין עובדה בין שאינה עובדה בין בשוגג בין במזיד בין באונס בין ברצון ישראל שעשה עבודת כוכבים אסורה אע"פ שלא עבדה לפיכך אין יכול לבטלה. עובד כוכבים שעשה עבודת כוכבים מותרת עד שתעבד לפיכך יכול לבטלה רבי אומר משם ר' יעקב אם עשאה לישראל מתחלה אין יכול לבטלה. עובד כוכבים שמכר עבודת כוכבים לעובדיה אסורה שלא לעובדיה מותרת לוה עליה נפלה עליה מפולת שטפה נהר או שנטלוה ליסטין או שהניחוה בעליה כגון מלחמתו של יהושע אם עתידין הבעלים לחזור עליה אסורה ואם לאו מותרת בימסיות שהעמידו עובדי כוכבים בשעת הגזירה אע"פ שעברה הגזירה הרי אלו אסורות וכל עבודת כוכבים שביטלוה עובד כוכבים יכול תהא אסורה ת"ל (דברים ז׳:כ״ה) פסילי אלהיהם תשרפון באש את שנוהג בו משום אלוה אסור ואת שאינו נוהג בו משום אלוה מותר ושל ישראל בין שנהג בו לשם אלוה בין שלא נהג בו לשם אלוה אסור כיצד מבטלה רבי מאיר אומר עד שיכה בקורנס ויחבל ר' שמעון אומר אפילו רואה סטרה ונפלה הרי זו בטילה וחכמים אומרים עובד כוכבים מבטל עבודת כוכבים שלו ושל ישראל וישראל אין מבטל עבודת כוכבים של עובד כוכבים [ר'] שמעון בן מנסיא אומר עבודת כוכבים של ישראל אין לה בטילה עולמית בימוס שנפגם רובו הרי זה מותר מזבח שנפגם רובו אסור עד שינתץ. The one who purchases scrap metal from an idolator and finds in it idols, he takes it and throws it away and the rest is permitted. An idol until it has come into [the Jew’s] domain, he asks an idolator to nullify it, as an idolator can nullify idols whether his own or belonging to others, whether worshipped or not worshipped, whether unwitting or purposeful, whether under duress or willingly. A Jew who makes an idol, it is prohibited even though it has not been worshipped. Therefore he has no power to nullify it. An idolator who made an idol, it is permitted until it has been worshipped. Therefore he has the power to nullify. Rabbi says in the name of Rabbi Yaaqov, if a Jew made it from the beginning, he cannot nullify it. An idolator who sold an idol for [people] to worship it, it is prohibited, but if not for them to worship it, it is permitted. One may lend on it. If debris fell on it or a river swept it away or brigands took it or its owner left it behind, like in the war of Yehoshua, if the owners are going to return for it, it is prohibited. If not, it is permitted. The pedestals which the idolators set up during the persecution, even if the persecution has passed, these are prohibited. And can any idol that an idolator nullified be prohibited? Scripture says, “You shall consign the images of their gods to burn in the fire” (Deut 7:25)—what he treats as if it were a god is prohibited but what he treats as it if were not a god is permitted. And of a Jew, whether he treats it like a god or whether he doesn’t, it is prohibited. How does one nullify it? Rabbi Meir says, unless one strikes it with a hammer and damages it. Rabbi Shimon says, even if he saw it, struck it and it fell, it is nullified. And the Sages say, an idolator nullifies his idol and that of a Jew, but a Jew cannot nullify the idol of an idolator. Rabbi Shimon ben Menasiya says, an idol of a Jew is never nullified. A pedestal, the majority of which was damaged, it is permitted. An altar, the majority of which was damaged, is prohibited until one tears it down.
מוקצה שלו אסור ושל חברו מותר לפני הקדישו אסור לאחר הקדישו מותר מאימתי נקרא מוקצה משנעשה בו מעשה איזהו נעבד כל שעובדין אותו בין בשגגה בין במזיד איזה הוא מוקצה מקצה לעבודת כוכבים אבל אמר שור זה לעבודת כוכבים לא אמר כלום לפי שאין הקדש לעבודת כוכבים. That which he sets aside is prohibited and that of his fellow is permitted. Before it is sanctified, it is prohibited. After it is sanctified, it is permitted. At what point is it called “set aside”? Once he has done something to it. What is that which has been worshipped? Anything that people worship, whether unwittingly or purposefully. What is that which is set aside? It was set aside for idolatry. But if someone says, this bull is for idolatry, he says nothing because there is no such thing as consecration when it comes to idolatry.