קלב
שאלה ילמדנו רבינו איך נוסח ברכת כורת הברית ונוסח ברכה קידושין ופירושם ושכרו כפול:
תשובה נוסח הברכה כך היא בא"י אמ"ה אשר קידש ידיד מבטן וחק בשארו שם וצאצאיו חתם באות ברית קדש על כן בשכר זו אל חי חלקנו לעד צורינו צוה כצוית לקדושים להציל ידידות שארנו משחת בא"י כורת הברית אמנם על מה ששאלתם פירושם לא נעלם מכם כי הנה תיבת לעד הוא עיקר הדברים והוא כי ע"י זאת המצוה הוא אל חי חלקנו לעד כמו שאמר הוא יתברך בצוויה והקימותי את בריתי ביני וביניך ובין זרעך אחריך לדורותם ברית עולם להיות לך לאלהים ולזרעך אחריך ואחר אשר גמרנו זה התחלנו בדברים אחרים בעניין אחר ואנו מתפללים לאל צורינו צוה להציל ידידות שארנו משחת כאשר צוית לקדושים והרצון בזה על הנפשות שהוא תפלה על נפש ויהיה האמירה להציל נפש שארנו משחת כאשר צוית לקדושים וכאשר ידעתם שהלשון עברי יאמר בו אשר וכאלו אמרו בשגם בשדבר וכיוצא ונוסח ברכה אירוסין בא"י אמ"ה אשר קדשנו במצותיו והבדילנו מן העריות ואסר לנו את הארוסות והתיר לנו את הנשואות על ידי חופה וקדושין בא"י מקדש ישראל ויש שמברכין אשר קדשנו במצותיו וצונו על העריות ואלו הדברים צריכים יותר ביאור ויהיו כך וצונו על הרחקת העריות או צונו לפרוש מן העריות וכיוצא ואם לא אמר כך אין בזה שום דבר: וכתב משה