הַשּׁוֹגֵג וְאָכַל תְּרוּמָה בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים. אף שעל אכילה ביום הכיפורים חייב כרת אין זו עילה לפטרו מתשלום, שרק חיוב מיתה בבית דין פוטר מתשלום (גם בשוגג, ראה הלכות נערה בתולה א,יא-יד).
אוֹ שֶׁאָכַל תְּרוּמָה נְקוּרָה. פירות תרומה שנוקרו על ידי בעלי חיים, ואסורים באכילה מחשש לסכנה ויש להשליכם (ראה לקמן יב,יג). ואף שאינם עומדים לאכילה, חייב לשלם קרן וחומש.
וְהַשּׁוֹתֶה יֵין תְּרוּמָה שֶׁנִּתְגַּלָּה. שגם הוא אסור מחמת הסכנה ויש לשפכו (שם).
וְהַסָּךְ יַיִן וָשֶׁמֶן כְּאֶחָד. אף שאין דרך בני אדם לסוך ביין, אך מכיוון שדרך בני אדם לסוך בשמן, חייב גם על היין (רדב”ז).
אוֹ שֶׁשָּׁתָה שֶׁמֶן וְחֹמֶץ כְּאֶחָד. אף שאין דרך בני אדם לשתות שמן, אך מכיוון שדרך בני אדם לשתות חומץ חייב גם על השמן (ערוה”ש עט,יט).
אוֹ שֶׁכָּסַס אֶת הַחִטִּין אוֹ גָּמַע אֶת הַחֹמֶץ. אכל גרעיני חיטה כשהם חיים או שתה חומץ. שאף שאין זו דרך האכילה המקובלת, יש שאוכלים כך.