[א] כיצד? היו חמשה תובעים אותו ואומרים לו "בא והעידנו שיש לנו ביד פלוני פקדון ותשומת יד וגזל ואבדה!". "שבועה שאיני יודע לכם עדות שיש לכם ביד פלוני פקדון ותשומת יד וגזל ואבדה [לא לך ולא לך ולא לך]!". מנין שהוא חייב על כל אחת ואחת? תלמוד לומר "לאחת" – לחייב על כל אחת ואחת. 1) How so? If five say to another: Come and testify for us that so and so owes us a pledge, a deposit, a theft, and a lost object, and he says: I swear that I have no testimony for you that he owes you a pledge, a deposit, a theft, and a lost object — Whence is it derived that he is liable for each one. From: "for one," etc.
[ב] יכול מפני שהם חמשה; ומנין אפילו אמר לו אדם אחד "בוא והעידני שיש לי ביד פלוני פקדון ותשומת יד וגזל ואבדה!". "שבועה שאיני יודע לך עדות שיש ביד פלוני פקדון ותשומת יד וגזל ואבדה!". מנין שהוא חייב על כל אחת ואחת? תלמוד לומר "לאחת" – לחייב על כל אחת ואחת. 2) I might think that this is so because they are five. Whence do I know that the same applies in the instance of only one claimant? From: "for one," etc.
[ג] יכול מפני שהם הרבה מיני תביעות; מנין אמר לו "בוא והעידני שיש לי ביד פלוני חטים ושעורים וכוסמים!". "שבועה שאיני יודע לך עדות שיש לך ביד פלוני חטים ושעורים וכוסמים!". מנין שהוא חייב על כל אחת ואחת? תלמוד לומר "לאחת" – לחייב על כל אחת ואחת. 3) I might think that this is so because there are many different claims. Whence do I derive that the same applies even if one says to him: Come and testify for me that so and so owes me wheat, barley, and spelt, etc. … From "for one," etc.
[ד] יכול מפני שהם מינים הרבה; מנין אפילו אמר לו "בוא והעידני שיש לי ביד פלוני חטין שהפקדתי אצלו אמש ושלפניו!". "שבועה שאיני יודע לך עדות שיש לך ביד פלוני חטין שהפקדת אצלו אמש ושלפניו!". מנין שהוא חייב על כל אחת ואחת? תלמוד לומר "לאחת" – לחייב על כל אחת ואחת. שבועת ביטוי 4) I might think that this is so because they are many species. Whence do I derive that the same applies even if he says to him: Come and testify for me that so and so owes me wheat that I deposited with him last night, and before that, etc. … From "for one," etc.
[ה] יכול שמיעת הקול – שעשה בה את המזיד כשוגג – חייב על כל אחת ואחת; שבועת ביטוי – שלא עשה בה את המזיד כשוגג – לא יהא חייב אלא אחת? תלמוד לומר "לאחת" – לחייב על כל אחת ואחת. כיצד? ["שבועה שלא אוכל ושלא אשתה", ואכל ושתה – מנין שהוא חייב על כל אחת ואחת? תלמוד לומר "לאחת" – לחייב על כל אחת ואחת]. 5) I might think that in the instance of a court-imposed oath ("hearing the voice," viz. Vayikra 5:1), where deliberate violation (of the oath) is equated with unwitting violation (in respect to bringing an offering," "and it be hidden" not being written in that regard), he is liable for each one, but in the instance of an oath of pronouncement, (viz. Vayikra 5:4) where deliberate violation is not equated with unwitting violation, "and it be hidden" (i.e., unwitting) being written in that regard), I might think that he is liable for one (offering) alone; it is, therefore, (to negate this), written (Vayikra 5:5): "for one," to impose liability for each one.
[ו] "שבועה שלא אוכל פת חטין ופת שעורים ופת כוסמין", ואכל – מנין שהוא חייב על כל אחת ואחת? תלמוד לומר "לאחת" – לחייב על כל אחת ואחת. 6) How so? (in the instance of an oath of pronouncement) (If one said:) I swear that I will not eat a wheat loaf and a barley loaf and a spelt loaf and he did eat them, whence is it derived that he is liable for each one, etc.
[ז] "שבועה שלא אשתה יין ושמן ודבש", ושתה – מנין שהוא חייב על כל אחת ואחת? תלמוד לומר "לאחת" – לחייב על כל אחת ואחת. 7) (If one said:) I swear that I will not drink, wine and oil and honey, etc.