דיני הברכות ליתר מאכלים. ובו יג סעיפים:
על דבר שאין גידולו מן הארץ כגון בשר בהמה חיה ועוף דגים ביצים חלב גבינה ופת שעיפשה ותבשיל שנשתנה צורתו ונתקלקל ונובלות שהם תמרים שבשלם ושרפם החום ויבשו ועל הגובאי ועל המלח ועל מי מלח ועל המרק ועל כמיהין ופטריות ועל קורא [שהוא] הרך הנתוסף באילן בכל שנה שקורין פלמיטו [טור] ועל לולבי גפנים ועל שקדים מתוקים שאוכלי' אותם כשהם רכים בקליפיהם ועל חזיז והוא שחת ועל קרא חיה ועל קימחא דשערי ועל שכר תמרי' ושכר שעורים ועל מי שעורים שמבשלים לחולה ועל עשבי דדברא שאינם נזרעים ועל שבת שקורין אניט"ו (ר"ל אניס) ועל כמון וכסבור [דלטעמא עבידי ולא לאכילה] ועל החומץ שעירבו במים שראוי לשתות מברך שהכל:
When one drinks vinegar one does not recite a beracha since it is harmful
If its smell is vinegar, but its taste is wine, one blesses Creator of the fruit of the vine upon it.
We do not bless Creator of the fruits of the vine on wine that everybody avoids on account of its vinegariness.
We bless Creator of fruits of the vine upon wine lees. If one put 3 parts water on them and one finds 4, it is like mixed wine and we bless Creator of the fruits of the vine. But if one finds less, even though there is a taste of wine, it is merely acid and one only blesses Through Whose word everything came into being upon it. And these words are regarding the wines in the time of our Talmudic sages which were boozy, but our wines are not as boozy as those, so even if one throws in three parts water, yielding four parts, one blesses Creator of the fruits of the vine. And it seems that this measuring out is with the measures of that place for mixing wine. Rem"a: as long as the wine is not as small a fraction of 1 one part in six parts of water, because then it would necessarily be overpowered by the water.
Husks and shells of grapes, steeped in water, are considered like lees. And these words concern when they have been stopped from the trunk, but if they had been stomped only with feet, even if they placed three measures of water and only three parts or less are found, we bless upon it Creator of the fruits of the vine, since it is wine, and the water is absorbed in the pomace of grapes, and what emerges from them is a lot of wine. Rema": Pomace of the grapes upon which they place figs to increase the wine's strength - even though the grapes' pomace is the majority, nevertheless, the power of the figs is quite strong, so one ought not bless Creator of the fruits of the vine.
Whomever drinks water to quench one's thirst blesses through Whose word everything was created and Creator of many souls following its consumption. But if a thick piece of meat is pressing on one's throat and one drinks water to remove that piece of meat, one blesses neither before drinking the water nor following drinking the water.
All foods and beverages that people drink and eat for healing purposes: if their taste is good and the palate benefits from those foods or beverages, one blesses upon them prior to consuming and subsequent to consuming them. Rem"a: If one is forced to drink or eat something, even though the palate benefits from that food or drink, one does not bless upon it, since one was forced to do eat/drink it.
If one ate forbidden food or drank a forbidden beverage on account of one's physical health being in danger, one blesses both prior to consuming the food and/or beverage as well as following one's consumption
Bee honey is the same as other honey and one recites Shehakol
חבושים או גינדא"ש או ורדים ושאר מיני פירות ועשבים שמרקחים בדבש הפירות והעשבים הם עיקר והדבש טפל אפי' הם כתושי' ביותר הלכך מברך על חבושים וגינדא"ש בפה"ע ועל עשבים בורא פרי האדמה ועל של ורדים בורא פרי האדמה: הגה וכל מרקחת שאין בריאים רגילין בו אלא לרפואה מברכין עליו שהכל. [ב"י בשם הרא"ש]:
כל שהוא עיקר ועמו טפיל' מברך על העיק' ופוטר את הטפילה וכל דבר שמערבין אותו לדבק או כדי ליתן ריח או כדי לצבוע התבשיל ה"ז טפיל' אבל אם עירב כדי ליתן טעם בתערובות הרי הוא עיקר לפיכך מיני דבש שמבשלים אותו ונותני' בהם חלב חטה כדי לדבק ועושי' מהם מיני מתיקה אינו מברך במ"מ מפני שהדבש הוא העיקר: הגה ונראה דהא דאם עירב כדי לתת טעם בתערובות שהוא עיקר היינו דוקא שיש שם ממשות מן הדבר הנותן טעם ודבר חשוב אבל בשמים שנותנין לתוך המרקחת אע"פ שהם לנתינת טעם אין מברכין עליהם דבטלים במיעוטן אע"פ שנותנים טעם לכן נוהגין שלא לברך רק על המרקחת ולא על הבשמים שבהן:
Any time one is uncertain what beracha to recite on a food one should recite Shehakol