ועניים מרודים תביא בית גדול הקבלת אורחים מהקבלת פני שכינה שנאמר (בראשית יח ג) ויאמר אדני אל נא תעבור מעל עבדך אמר אברהם לפני הקדוש ברוך הוא המתין לי עד שאכניס אורחים לביתי ואין האדם חייב להאכילם בשר ולהשקותם יין אלא כפי שהיכולת בידו את לחמו ומימיו יתן להם בשמחה כי טוב ארוחת ירק ושמחת פנים משור אבוס ופנים זועפים ולעת האוכל ידבר עמו אדוני אכול בשמחה ושתה בלב טוב יינך או מימיך כי הצור יודע כי ברצון ובנפש חפצה הייתי נותן לך בשר בחיי נפשי שאין לי מה שאתן לך ועל זה נאמר ותפק לרעב נפשך ובבקר בעת לכתו יתן לו מעט לחם כי לפי שלא נתן יהונתן פת לדוד בלכתו ממנו נתגלגל הדבר ונהרג נוב עיר הכהנים ונענשו שאול ויהונתן ועל זה נאמר על פת לחם יפשע גבר. וכשם שמצוה להכניס כך מצוה ללוותם שנאמר (בראשית יח טז) ואברהם הולך עמם לשלחם בא וראה כמה גדול פת לעוברי דרכים שהרי מיכה שעשה הפסל והעמידו אצל המשכן עד שהיו מתערבים עשן הפסל ועשן המערכה ואמר הקב"ה הניחו לו לפי שהיתה פתו מצויה לעוברי דרכים: “And that thou bring the poor that are cast out to thy house” (Isa. 8:57). More important is the reception of guests than to receive the presence of the Divine Glory,1Shabbath 127a. for it is said, “and said, etc…. ‛My Lord, pass not away, I pray Thee, from Thy servant’” (Gen. 18:3). Abraham said before the Holy One, blessed be He, “wait for me until I welcome the guests into my home.” And a man is not required to give meat and wine to drink except according to his means.2Tosafoth, Hullin 84a, “Ten.” His bread and water let him give with joy. Far better is a meal of greens with a joyful countenance, than a fatted ox with an angry face. At mealtime let him say to him,3Ketuboth 111b. “My Lord, eat with joy, drink your wine with a glad heart, for the Lord knows that willingly and with an eager spirit I would give you meat, but by my life, I have not what to give you.” Concerning this it is said, “And if thou draw out thy soul to the hungry” (Isa. 58:10).4Midrash Rabbah, ed. Horeb, Numbers, Chapter XXI, p. 168. In the morning when he departs give him some bread.5Daath Zekenim Baale Tosafoth, Deuteronomy 21:7. Because of the fact that Jonathan did not give bread to David when he departed from him, it developed that the inhabitants of Nob, city of the priests, were slain, and Saul and Jonathan were punished.6Sanhedrin 104a. Concerning this it is said, “For a man will transgress for a piece of bread” (Prov. 28:21). And as it is meritorious to be hospitable to the wayfarer, so is it meritorious to accompany them,7Sotah 46b. as it is written, “And Abraham went with them to bring them on the way” (Gen. 18:16). Come and see how important it is to feed the wayfarer. (Although) Micah made the idol and placed it so close to the Tabernacle that the smoke of the idol mingled with the smoke of the woodpile on the altar in the Tabernacle, yet the Holy One, blessed be He, said (concerning Micah) “Let him be, because his bread is available to wayfarers.”8Sanhedrin 103b.