ראה במראה. איכא דמקשי׳ ליה מהא דאמרינן בירוש׳ שלשה דברים התירו לבית ר״ג לפי שהיו קרובין למלכות שיהו מספרין קומי ושילמדו בניהם לשון יוני ושיהו רואין במראה כלומר ולשאר בני אדם אסור ויש לומר דאיסורא משום לא ילבש גבר שמלת אשה והכא כיון דלא עביד אלא להצלה ושיהא נראה כאדם חשוב מותר ויש מתרצין דהכא נמי בשל בית ר׳ וכיוצא בהן שקרובין למלכות ומסייעין זה הפירוש מדגרסינן בירוש׳ המסתפר מן הגוי רואה במראה מן הכותי אינו רואה במראה התירו לבית ר׳ שיהו רואין במראה כו׳ ואינו מחוור דאם כן היכי אמרינן דמתחזי כאדם חשוב הא בבית ר׳ וכיוצא בהן ידועין הן לכל שהם חשובים ומאי מתחזי כאדם חשוב דקאמר והירושלמי אינו ראיה דהכי קאמר המסתפר מן הגוי דוקא רואה במראה ולא מן הכותי לפי שאסור לראות במראה אלא בזה דאיכא חשש סכנה זולתי של בית ר׳ שהתירו להם לפי שהם קרובין למלכות כנ״ל ומיהו הא קשיא דאמרינן בפרק השואל שאין רואין במראה בשבת הא בחול שרי והתם נמי דוקא במראה של מתכת שמא יחתוך בה נימין המדולדלין ותירצו דהתם באשה אי נמי במקום שנהגו בה אנשים כנשים דהשתא ליכא משום לא ילבש גבר שמלת אשה ועל זה סמכו היום בקצת מקומות מ״ר.
איכא בינייהו שפחות. פי׳ דאתמרא המתני׳ והוא הדין דאיכא בינייהו אפר מקלה דהוי שמעתא והא דלא נקטה פרש״י ז״ל בלישנא חדא דלא דק אלא אדרב מלכיה דאיתנח ביה סימנא מתניתא מלכתא ובלישנא אחרינא פי׳ דרב פפא לא איירי אלא בדרב מלכיו וההיא בלחוד אתמרא קמיה והא דקאמר שמעתתא רב מלכיו לאו אכולהו שמעתתא קאי דהא רב פפא לא איירי באפר מקלה אלא הכי קאמר דמהנהו דאדכרו בדרב מלכיו מאי דהוי מתני׳ או מתניתא לא הויין דידיה אבל מאי דאית ביה שמעתתא הויין דידיה זה דרך הפי׳ ההוא ולאו דקאמר דלא פליג רב פפא כלל באפר מקלה ושהוא מורה שהוא לרב מלכיה שאין הפי׳ ההוא לשון הגמ׳ אלא כונת הפי׳ הזה כמו שכתבתי וכן שמעתי ור״ת ז״ל פירש דהכי קאמר איכא בינייהו שפחות דלא קיימא בדוכתא ובעינן להחליפה בשכנגדה דהיינו אפר מקלה וכאילו קאמר שפחות ושכנגדה.