קחו מאתכם תרומה לה', עיקר מצוה אם נותן גם בשעה שדחוקה לו וזה קחו "מאתכם" גם בעת שעליכם לקמץ מצרכיכם, כי אם רק נותן בעת שאוצרותיו מלאים זאת לא נקרא מאתכם, וז"פ בב"ב ד"י. שאלו לשלמה עד היכן כח של צדקה, א"ל כבר פירש אבא פזר נתן לאביונים בזמן שלמה שאין כסף נחשב לכלום, לא יכלו לדעת כח של צדקה, ורק בימי דוד שארץ נתדלדלה ע"י מלחמות הרבות שהי' בימיו והעם סבל מרעב, אז הי' גדול כח של צדקה:
נדיב לבו עא"ע וברש"ש פסחים י"ד: כ' לפי הדרשה דבחרב חלל פי' בחלל חרב, וכן בשר ערלתכם הוי כמו ערלת בשרכם כמ"ש ומלתם את ערלת לבבכם, ובשר כינוי לאבר בפרש"י נדה מ"ג. על ומצא בשרו חם, וביחזקאל (ט"ז כ"ז) גדלי בשר ע"ש ברד"ק, וכי כי יהי' זב מבשרו, רר בשר החתום בשרו (ויקרא ט"ו ב'), וע' בכורות מ"ג:
זהב כסף ונחשת, ע' אוה"ח בזה, וע' בכורים פ"ג מ"ג ותי"ט ד"ה הפחות, וסו"פ וארא והמטר והברד והקולות, ועשו"ת בית שלמה אה"ע סי' ס"ב שהאריך בזה בוי"ו הנוספות אי רק אצל האחרון, ועזה"ק וארא כ"ג. וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב איתוסיף בי' וי"ו לאחזאה דאיהו שלימא יתיר מכלהו, ובדכ"ו. ביאר יותר מזה, אולם כ"ז לדרשא להסמיך חכמת רוח קדשם לקרא ופשטן של דבריהם לצחות הלשון וכמו שם חם ויפת, יששכר זבולן ובנימין, אהבתי את אדוני את אשתי ואת בני, שארה כסותה ועונתה, ושלחתי את הצרעה וגרשתי את החוי את הכנעני ואת החתי, וע"ע רש"י דהי"ב (כ"ח ז') והגר"ב עפשטיין מפינסק כתב לבני הר"ד שיחי' דיש ב' סוגים עם ו' ובלא ו', אברהם יצחק ויעקב, שם חם ויפת, בר"ה ט"ז: בפסח בעצרת בר"ה ובחג, וער"ן סוכה פ"ג במשנה נקלף נסדק ניקב וחסר מדקתני וחסר עם ו' ובנה ע"ז יסוד וצ"ע, וגם כ' זרע וקציר וקור וחום וקיץ וחורף ויום ולילה לא ישבתו (נח ח' כ"ב) ובח"ש (כ"ד ל"ה) ויתן לו צאן ובקר וכסף וזהב כו', וביתרו (כ' י"ז) ועבדו ואמתו ושורו וחמורו - ובאמור (כ"ג מ') פרי עץ הדר וכפות תמרים ענף עץ עבות וערבי נחל, לא מסוג א' ולא מסוג ב', רמז שאתרוג ניקח בפ"ע, אח"כ בפ"ע כ"ת ענף ע"א וע"נ שיהי' שלשתם ביחד: