מחני רש"י מכה"ת, עבעה"ת שהק' דעדיין לא נכתבה התורה, ורשב"ם פי' מספר החיים שאדם נכתב בר"ה כו' וער"ה ט"ז: מחני זה ספרן של רשעים ומ"מ הוא נמחק בפ' תצוה שאין משה נזכר בה שקללת חכם אפי' ע"ת בא, ועמש"ל ר"פ תצוה, ופר"ח יו"ד קט"ז דברית כרותה לשפתים, וע' בשירי שיריים לברכ"י יו"ד שם, דמה משה שמסר עצמו לכלל ישראל עשה בו רושם עאכ"ו להדיוט בדבר רשות, ואי' בזהר אפי' הדיוט בדברי' חובל ומזיק, ע"כ שומר נפשו ירחק מקללות, וע' בכור שור ר"ה ט"ז שיש בתורה אותיות ותגין ונקודות, אותיות רומזים לנפש תגין לרוח ונקודות לנשמה, ויש ס' רבוא, לכל א' מישראל יש אחוזה באות א' והוא חיות שלו וכשנגמר שימות מוחקין הכל ע"ש, וערש"י שבת ק"ה: ד"ה לס"ת, וס' קרבן ראשית על ר"ה ט"ז אריכות:
גם י"ל דבעגל עשו ב' חטאים בין אדם למקום, וגם לחבירו שעשו עגל למלאות מקום משה, וז"ש אם תשא חטאתם ואם אין שחטאו נגדך, ומה שנוגע לעצמי מחני, אותי אל תערב בזה הנני מוחל כבוד שלי, והמגיד מדובנא אמר משל שהי' שר חשוב והי' א' ממשפחתו גונב תמיד מאוצר המלך והי' ממליץ בעדו, פ"א עשה גנבה גדולה ול"ה לו עוד פתחון פה להמליץ, אך עצה א' אמר השר למלך, שתוריד אותי מגדולתי, וידע שלא אמליץ עוד בעדו, ולא יסמוך עלי, וז"פ מחני ולא יסמכו ישראל שאמלץ בעדם, והגה"ק מקאצק ז"ל אמר שכוון בזה לאמת ע' שיח שרפי קודש ח"ד: