לאלפים ערש"י ובתוספות חדשים פ"ג מט"ו ממכות על הא דמדה טובה מרובה מפרעניות ת"ק פעמים דכ' לאלפים ואינו פחות מב' ע"ש בתי"ט, וק' איך שייך כ"כ דורות עד כל ימות העולם. ומצאתי בהקדמה של בה"ג שכ' התורה נבראת ב' אלפים שנה קודם בריאת העולם וכ' (דהי"א ט"ז ט"ו) דבר צוה לאלף דור, שהוא תתקע"ד דורות קודם העולם ש"מ כל דור הוא ב' שנים וי"ט יום וי"א שעות וב' שלישים וי"ד חלקים עכ"ל, וע' סוטה י"א. בתד"ה מרום, ויומא ע"ו. וסנהד' ק'. ורש"י מכות כ"ג. עאכו"כ, וסוטה ל"א. גדול העושה מאהבה וברש"י, ובר"ה ל"א. שתא אלפי שנין הוי עלמא, ובח"ס תמה על התו"ח דמ"ש כ"ו דורות, מאדם עד מ"ר היו דורות שלמים ותתקע"ד שלפנים ל"ה שלמים, וגם בחגיגה י"ד. התתקע"ד שנחסרו מאלף דור נשלמו בכל דור ודור עתה והמה העזי פנים שבדור עש"ה:
לאוהבי. ערמב"ן אברהם ולשומרי מצותי' זה הנביאים, ועשו"ת כתב סופר או"ח ד', דבקידושין ל"א. דאר"י מ"ד סומא פטור ממצות עבידנא יו"ט כו' השתא מ"ד חייב עבידנא כו' דגדול מצוה ועושה ודאי דאינו מצוה גדול דעושה רק מאהבה רק במצוה יצרו מתגבר עלי' ומנעו מלעשות, ובמד' והנה טוב מאד זה יצה"ר דלפום צערא אגרא, וביומא כ"ח. קיים אברהם כה"ת עד שלא ניתנה והיינו מאהבה, אבל נביאים שהיו אחר מ"ת היו מצווים ועושים, וז"פ נצבים (ל' ה') והטיבך והרבך מאבותיך יותר מאבות שקיימו עד שלא ניתנה רק מאהבה ויגדל השכר דאנן מצווים, ואח"כ אמר ומל כו' ולא יהי' עוד יצה"ר כרמב"ן ואין מעלה במצוה ועושה לכן כי ישיב כו' "אל אבותיך" ולא יותר, וע"ע בסי' ל"ד אריכות: