קדש לי, ע' בעולת חודש ניסן דרוש ג', ובספורנו כ' דפדיון בכור כדי שיהי' מותר בעבודת חול, אבל מבכורות י"ב: משמע דמותר לעבוד בבכור אדם, וכ"כ בירו' פ"ב ה"ח מקידושין ובפסקי מהרא"י רל"ה, והביאותי' בפרד"י וישב רפ"ד., ועמ"ש בכל"ח במדבר אות ב'. והנה ק' למה לא קדשו גם בכורים מאב רק פט"ר (וע' ר' בחיי) והרי הנס הי' גם כן על הבכורים מאב, ואי' בשם הגרע"א ז"ל דלכאו"ק כיון שה' בעצמו הכה אם כן ל"ה צריך לנתינת דם על המשקוף ומזוזות, ורק צ"ל דעל בכורים מאב צריך הבחנה דאין כל אחד ידע בבירור אם הוא בכור לאביו רק ה', אבל בכור לאם מבורר לכל, הי' על ידי שליח, ואם כן כל הנס הי' על בכורות מאב, ולפי שניתן רשות למשחית אינו מבחין, ואפ"ה בנ"י ניצולו, ומשו"ה לא קידשו רק פט"ר, וע"ל (י"ב י"ב) ובשלח (י"ד ה'):
וביו"ד ש"ה ס"י פסק רמ"א דאין פודין על ידי שליח, ובש"ך וט"ז הק' דהא שליח ש"א כמותו, ועחת"ס יו"ד רצ"ג ופת"ת שם, ומהר"ם שיק יו"ד ד"ש, וברמ"א שם דכהן שאלו במאי בעית טפי ובשו"ת חוט השני צ"ב כ', דאין הפי' שנותן לו הברירה אלא כדי לחבב המצוה על האב אומר כן, וע' גליון מהרש"א ובס' באר שלמה שער פ', ובתצא (כ"ב ו') כי יקרא קן צפור פרט למזומן, וצ"ב דבכ"מ מן המובחר לעשות הכנה למצוה ולמה כאן המצוה רק במקרה, וי"ל דאי' בזה"ק דשליח הקן מקרבת הגאולה דאם פורחת ומיללת על הבנים ומעורר רחמים, שאם עוף מיללת על בנים מהראוי שה' ירחם על בניו עז"ח ע"ט:, ואין משיח בא רק בהיסח הדעת לכן גם שליח הקן כן, ויש אדם שממונו חביב עלי' מגופו ומבניו, כמ"ש במטות (ל"ב ט"ז) דב"ג וב"ר הקדימו ערים לטפינו ומשה הפך, ופדה"ב רמז על גאולתינו, לכן שואל הכהן במאי כו' ומשיב בבני שנותן ממון בעד פדיון בנו, וזה הטעם דאין לפדות על ידי שליח, ורמז דאנו רוצים שה' בעצמו יפדינו, וז"פ ישראל נושע בה' תשועת עולמים (ישעי' מ"ה י"ז), וע' בהפרדס ח"ב סי' ד' אם חיוב פדה"ב עיקר על הבן גם בקטנותו, ורק משום דא"א רמי רחמנא על האב, או החיוב על האב ע"ש, ומריב"ש סי' קל"א מובא בב"י יו"ד ש"ה משמע דעיקר המצוה בעצמו, ונ"מ לדינא אם יש להבן נכסים מאבי אמו א"צ האב לפדותו דממון הבן נשתעבד, ועט"ז ש"ה סקי"א ונקה"כ, אבל מרשב"א מובא בב"י בבדה"ב שם משמע דגם כשהגדיל יש מצוה להאב וקודם לבנו, אלא שאין לכופו דיוכל לדחות אצל הבן וכ"כ בחינוך מ' שצ"ב ועמנ"ח, ועמש"ל בשמות (ד' כ"ד) לענין מילה: