ויקהל משה את כל עדת בני ישראל ויאמר אליהם אלה הדברים אשר צוה ה' לעשות אותם ולקמן כתיב ויאמר משה אל כל עדת בני ישראל לאמור זה הדבר אשר צוה ה' לאמר ויש להבין שנות הלשון והנראה ע"ד דבריהם ז"ל כל הנביאים נבאו בכה יתר עליהם משה שניבא בל' זה הדבר וההפרש פירשו קדמונים ז"ל אמת הדברים כי כאשר רצה הקב"ה לגלות לנביאים איזה בחי' נבואה לעומק המשיג וקוצר המושג היה צריך להלביש א"ע בכמה וכמה דמיונות בכדי שיהא להם תפוסה קצת במושכלות ואז יכלו להשיג את הנבואה באמצעות התלבשות הדמיונות יתיר עליהם משה רבינו אב הנביאים מצד גודל בהירות שכלו ועוצם הכרתו יכול להשיג ולתפוס את הנבואה בזה הדבר אשר דבר ה' בלתי שום אמצעות והתלבשות הדמיונות כ"א כאשר העידה עליו תורתינו הקדושה פה אל פה אדבר בו ומראה ולא בחידות ועיין במקומה מה שבארנו שם ואולם ראוי לשים לב להבין הענין ולכאורה קשה הגם שמשה רבינו מצד בחינתו המעולה והבהירה נאות לו באמת לגודל ערכו להשיג ולתפוס אלה הדברים פה אל פה בלתי שום אמצעות אמנם מה יעשו כל עדת בני ישראל כל לרבות רבוי כתי בני אדם מגדולם ועד קטנם ואיך יתכן להם לשמוע ולהבין מה ידבר ומה יצוה דברי אל חי כאשר יצאו מפה אל פה ואין אמצעות בדבר הגם שהם נקרא דור דעה עכ"ז מעלות מעלות יש ואין דעתם דומה זה לזה ובפרט לכללות הדעת משה רבינו מי יכול לעמוד על סוף דעתו סתם ובפרט כאשר בא לגלות להם ענין הנבואה בלי התלבשות דמיון השוה אצלם לערך חלקי דעתם לאמר להם אלה הדברים אשר צוה ה' או זה הדבר אשר צוה ה' ואפשר להבין לזה בא התשובה בפתיחת דברו יאיר ויקהל משה את כל עדת בני ישראל ולכאורה תמיה על שנות טעמו בכל עת אשר יצוה דבר ה' על פי משה לא נאמר ויקהל כי אם בכאן אמנם זה הדבר אשר דברתי להיות שנאמר בכאן בלשון אלה הדברים אשר צוה ה' וכן לקמן נאמר זה הדבר אשר צוה ה' וכל זה מורה על בחינתו המעולה והמובחרת שבחינת נבואתו היתה יתיר על כל הנביאים שניבאו בכה ואם כן קשה הנ"ל לזה הוצרך להקהיל ולאסוף אותם תחלה אל בחינתו המעולה והזכה וזיכך אותם גם כן כערכו בתכלית הבהירות כמו שמצינו באמת שנקרא דור דעה ובפרט טרם החילו לדבר ולגלות להם איזה נבואה קיהל אותם אל בחינתו ומעתה תבין ותשכיל ויקהל משה תחלה את כל עדת בנ"י וזיכך אותם בתכלית הזכות ואח"כ ויאמר אליהם אלה הדברים אשר צוה ה' לעשות אותם ירצה שיכול לומר להם בלשון אלה הדברים וטרם החילו לדבר מוכרח לעשות אותם כערכו לבלתי צורך להלביש את נבואתו בהתלבשות הדמיונות כנזכר ואחרי עשות אותם להגביהם למעלה הרמה נאמר אח"כ ויאמר משה אל כל עדת בני ישראל לאמר זה הדבר וגמר אומר אשר צוה ה' לאמר מוסב אלפניו ולפני פניו כלומר כן מצווה מהבורא ב"ה לצוותם ולהזהירם בתכלית הבהירות וזהירות שיוכלו לתפוס בחי' הנבואה בלי שום התלבשות ובלתי אפשרי כזאת כ"א להקהיל אותם תחילה לבחי' משה ואח"כ צריך כל או"א לעשות המצות לבחינת ערכו ולזה רמז קחו מאתכם תרומה לה' כל או"א לפי עוצם השגתו ודו"ק היטב: