וזהו הענין שדרשו ז"ל (חולין ז' ב') על פסוק כי ה' הוא האלקים אין עוד מלבדו אר"ח אפילו כשפים. כי כל עניני פעולות הכשפים נמשך מהכחות הטומאה של המרכבה טמאה. והוא ענין חכמת הכשוף שהיו הסנהדרין צריכין לידע. היינו חכמת שמות הטומאה וידיעת עניני כחות המרכבה טמאה בשמותיהם. שע"י יפעלו בעלי הכשופים פעולות וענינים משונים כשמשביעין כחות הטומאה בבחי' הטוב שבו שישפיע בתוכו חיות לעשות נפלאות היפך סדר כחות הטבעי' והמזלות. ועיין ע"ח שער קליפת נגה ריש פ"ד. And this is the context within which they (OBM) expounded (Chullin 7b) on the verse “that God-YHV”H is the God-Elohi”m, there is none other than Him859Later commentators might translate this as “there is nothing other than Him”, as Rav Chayyim relates below.” (D’varim 4:39): “Rabbee Chaneena stated: even sorceries.” For the entire context for acts of sorcery is drawn from the powers of impurity of the impure Vehicle860Heb.: merkahva ha-t’mei-ah—Rav Chayyim here again asserts the existence of a a spiritual structure of impurity that mirrors the spiritual structure of holiness. From the writings of the Ariza”l we learn that this mirroring only persists up to specific levels, and beyond that level there is only holiness., and that is the matter of the wisdom of sorcery about which the members of the Sanhedrin861The Sanhedrin was the highest judiciary court while the Temple was in existence. were required to have intimate knowledge, namely:
1. the wisdom relating to the names of impurity, and
2. the knowledge of the contexts of the powers of the impure Vehicle, and
3. their names by which the masters of sorcery perform acts, and
4. other various contexts, as when they bind the powers of impurity using the aspect of good within it, to infuse within it a vitality to perform supernatural acts opposite to the order of the natural powers and guiding powers.
Refer to the Etz Chayyim, Sha-ar Kleepaht Noga, at the beginning of chapter 4 [for more detail].
מחמת שכן קבע הבורא אדון כל ית' עניני כחותיה' למעלה מכחות הטבעים הנמשכים מהכוכבי' והמזלות שעי"ז יהא בכחם לעשות פעולות גם היפוך טבעי כחות הכוכבים ומזלות שהוקבע בהם בעת הבריאה. כידוע שכל כח ועולם קבע בו הבורא יתברך כח ויכולת להנהיג ולהטות את הכח והעולם שתחתיו לכל אשר יהיה שמה הרוח וכו'. As a result that the Creator, Master of All (blessed be He) determined that the context of their862The powers of impurity powers be higher than the natural powers that are drawn from the astronomical entities and the guiding powers, because of that it is in their power to do actions even opposite to the natural powers of the “astronomical entities and guiding powers”863Heb.: ko-khahveem u’ma-za-lote assigned to them at the time of creation. As is well known, the Creator (blessed be He) set within each power and world the power and ability to govern and direct the power and world below it, to anywhere it will have the spirit-Ruakh… .
ומ"ש שם שמכחישין פמליא של מעלה ר"ל שרק סדור כחות הפמליא של הכוכבים והמזלות קבע הבורא יתב' כח בכחות הטומאה שיהו יכולין להפכם. אבל לא שיהא בכחם לשנות ח"ו מסדר הפעולות הקדושים של כחות המרכבה קדושה. And what they stated there—“that they contradict the heavenly retinue”—they intended to convey that the Creator permanently put into effect that the ability of the powers of impurity would be to subvert only the arrangement of powers of the retinue comprising the “astronomical entities and guiding powers”, but not that they should have the power to affect (heaven forefend) any of the holy actions of the powers of the holy Vehicle.
ואדרבה כשמשביעין אותם בשמות של כחות הקדושה. ממילא כרגע מתבטל כל עניני פעולתם לגמרי. וכמ"ש בתיקון י"ח אלין דידעין בקליפין עבדין אומאה בשמהן ובהויות דקב"ה לאלין קליפין ובטלין גזרה. ועיין ע"ח בפ' הנ"ל. כיון שאין הכח שלהם מעצמם ח"ו. כי אין עוד מלבדו יתב' בעל הכחות כולם. וגם שבאמת הלא הכל מלא רק עצמות אחדותו הפשוט ית' ואין עוד מלבדו שום מציאות כח כלל לא כחות הטומאה ולא שום כח ושום עולם ונברא כלל. ז"ש אין עוד מלבדו אפילו כשפים: And it’s truly the opposite situation, that when they are coerced using the names of the powers of holiness, specifically in that moment all of their activities are completely nullified, as is written in Tikkoon 18: “Those who know about the kleepote perform a coercion using the names and essential names for the Holy One (blessed be He) aimed at those kleepote and nullify the decree.” Refer to the Etz Chayyim, in the chapter mentioned above [for more details]. [This is so] because the power is not their own (heaven forefend), for there is no light other than His (blessed be He), Master of all the powers. And also that, truthfully, everything is permeated with just His simple essential unity (blessed be He), and nothing other than Him has any real power in any way, not the powers of impurity and not any power nor any world or creation in any way,. This is the meaning of what they stated: “There is none other than Him, even sorcery”.
וזהו וזהו שמביא שם הש"ס ע"ז עובדא דההוא אתתא דהוות קא מהדרא למשקל עפרא מתותא כרעי' דר' חנינא אמר לה שקולי לא מסתייע' מילתיך אין עוד מלבדו כתיב. And this is what the Talmud relates there about this: “…how there was a certain woman who sought to collect the dirt [surreptitiously] from under Rabbee Chaneena’s feet. He said to her: ‘Collect—your effort will not succeed, for it is written “There is nothing but Him”’”.
ופריך והאר"י למה נקרא שמן כשפים שמכחישין פמליא של מעלה. שאני ר"ח דנפיש זכותיה. ודאי שלא היה מחזיק עצמו ר' חנינא דנפיש זכותי' כ"כ מתורתו ומעשיו הטובים המרובים עד שבעבורם היה סמוך לבו שלא ישלוט בו פעולת הכשפים. אבל הענין כמש"ל כיון שבאמת אין בכחות המרכבה טמאה שום כח מעצמם חלילה. אלא שהוא יתב' קבע כחם למעלה מכחות טבעי הכוכבים ומזלות כדי שעל ידי זה יהא ביכולתם לעשות פעולות אף גם לשנות סדרי טבעי המזלות. ובלתו יתב' הם אפס ותהו. The text then makes an attempt to refute this assertion: “But Rabbee Yokhanan stated: ‘Why are they called sorceries?864Heb.: k’sha-feem Because they contradict the heavenly retinue865Heb.: makh-khee-sheen pa-mahl-ya shel ma-a-la—implying that Rabbee Yokhanan is not exempt from the effects of sorcery.’—Rabbee Chaneena was different [from the norm], for he had a great degree of merit.” Certainly, he (Rabbee Chaneena) did not consider himself as having a great degree of merit by virtue of his Torah and his many good acts, with the result that because of them he was comfortable that acts of sorcery would have no effect on him. Rather the situation is as I described above, that in any case, in truth, the powers of the impure Vehicle don’t have any power of their own (heaven forbid). It’s rather that He (blessed be He) designated that their powers are above the natural powers of the astronomical entities and guiding powers, so that because of this it’s within their abilities to act, even also to change the natural order of the guiding powers. But without Him they are nil and nothingness.
ולכן גם ר"ח לא שבטח על זכות קדושת תורתו ומעשיו המרובים. רק שידע ושיער בנפשו שזאת האמונה קבועה בלבו לאמיתה שאין עוד מלבדו יתב' שום כח כלל. והדביק עצמו בקדושת מחשבתו לבעל הכחות כולם אדון יחיד המלא כל עלמין ואין כאן שום שליטה ומציאות כח אחר כלל. לכן היה נכון לבו בטוח בזה שלא ישלטו עליו פעולות הכשפים הנמשכים מכחות המרכבה טמאה. ז"ש לא מסתייע' מילתיך אין עוד מלבדו כתיב: And for that reason even in the case of Rabbee Chaneena, it’s not that he relied on the merit of the holiness of his Torah or his [long history of] positive behaviors, but only that he intimately knew and measured in his soul-Neffesh, that this reliability was established in his heart/mind as being true: that other than Him (blessed be He) there is absolutely no other power at all. And he attached himself via the purity of his thoughts to the Master of All Powers, unique Lord who fills all worlds, and no other power here has any control, nor real power at all. For that reason, that his heart/mind was rightly certain about this—that actions of sorcery that drew on the powers of the impure Vehicle would have no control over him—this is why he stated: “Your effort will not succeed, for it is written ‘There is nothing but Him’”.
ובאמת הוא ענין גדול וסגולה נפלאה להסר ולבטל מעליו כל דינין ורצונות אחרים שלא יוכלו לשלוט בו ולא יעשו שום רושם כלל. כשהאדם קובע בלבו לאמר הלא ה' הוא האלקים האמתי ואין עוד מלבדו יתברך שום כח בעולם וכל העולמות כלל והכל מלא רק אחדותו הפשוט ית"ש. ומבטל בלבו ביטול גמור ואינו משגיח כלל על שום כח ורצון בעולם. ומשעבד ומדבק טוהר מחשבתו רק לאדון יחיד ב"ה. כן יספיק הוא יתב' בידו שממילא יתבטלו מעליו כל הכחות והרצונות שבעולם שלא יוכלו לפעול לו שום דבר כלל. And truthfully, this is a great matter and a wondrous treasure that takes him out of the realm of any other judgments and the desires of others, so that they can’t control him, nor make any impression at all. When a person fixes it in his heart/mind to state, that after all:
• God-YHV”H is the true God-Elohi”m and there is no other power in the universe nor in all the worlds at all other than Him, and
• Everything is filled only with His (blessed be His name) simple unity, and
• He, in his heart/mind, completely nullifies all others, and does not attend to any power or will in the universe, and harnesses and adheres the purity of his thoughts only to the unique Lord (blessed is He),
then He will make it happen for him, that in any case all of the powers and desires that are in the universe will be nullified from upon him, so that they are not able to affect him in any way at all.
הגהה: וזהו ענין מאמרם ז"ל במשנ' ר"ה (כ"ט א') עשה. לך שרף וכו' וכי נחש ממית או נחש מחיה. אלא בזמן שישראל מסתכלין כלפי מעלה ומשעבדין את לבם לאביהם שבשמים וכו'. ר"ל כשהסתכלו כלפי מעלה להנח' השרף והתבוננו בכחו הרע ועכ"ז בטלוהו מלבם ולא השגיחו על כחו הנורא ושעבדו את לבם באמת רק לאביהם שבשמים לבד היו מתרפאין. והוא אמיתת ענין המתקת כחות הדינים בשרשם. והוא מבואר למבין: Annotation: And this is the context of what they (OBM) stated in Mishna Rosh Ha-shanna (29:1): “‘Make for yourself a fiery serpent…’ (B’midbar 21)—Does a serpent kill or a serpent cause to live? Rather, when Israel gazes upward and makes their hearts/minds subservient to their Father in Heaven...”, intending to convey that when they gazed upward to the fiery serpent, and contemplated his evil power, and even so they nullified it in their heart/minds and did not attend to his awesome power, and made their heart/ minds truly subservient only to their Father in Heaven alone, they were healed. This is the truth of the matter of how the powers of judgment can be sweetened at their root. This has now been clearly explained to one who understands.
וזה הענין הוא גם כן בכלל כוונת הזוהר בהקדמה דף י"ב סוף ע"א פקודא רביעאה למנדע דה' הוא האלקי'. כד"א וידעת היום וגו' כי ה' הוא האלקים ולאתכללא שמא דאלקים בשמא דהוי"ה וכד ינדע ב"נ דכלא חד ולא ישוי פרודא אפי' ההוא ס"א יסתלק מעל עלמא כו' והבן. And this matter is also included in the intention of the Zohar (in the Introduction, page 12, end of the first folio): “The fourth commandment is to know that God-YHV”H is the God-Elohi”m, as it was stated: ‘and you know today… that God-YHV”H, He is the God-Elohi”m’. And also to integrate the name God-Elohi”m within the name God-YHV”H… . And when the person will have knowledge that all is one and doesn’t impose any separation, even the Other Side will depart from the world.” Understand!
וגם יגזור אומר ויקם לו לפעול ענינים ונסים נפלאים היפוך סדור כחות הטבעים. כיון שמשעבד ומדב' טוהר אמונת לבבו באמת בל תמוט רק לו יתב' לבד ואצלו יתב' הכל שוה כל רגע. לפעול בסידור הטבע שקבע או היפוך סידור הטבע. כמו שמצינו בר' חנינא בן דוסא שהיה גוזר אומר ופועל כפי רצונו כל עת היפוך סידור הטבע כאמרו מי שאמר לשמן וידליק יאמר לחומץ וידליק ר"ל הלא אצלו יתב' שוה זה כמו זה כנ"ל. וכן הספיק הבורא ב"ה בידו. וכהנה רבות אתו כמובא בש"ס מנפלאות עניניו: And he will also be able to decree something and it will happen, to cause wondrous matters and miracles opposite to the natural order, because he harnesses and adheres the purity of his heart/mind’s reliance with an unshakable truth only to Him (blessed be He) alone, and relative to Him it’s all the same, each moment, whether to act in accordance with the decreed natural order or opposite to the natural order. This is as we found in the case of Rabbee Chaneena Ben Dosa who would decree something and it would be carried out per his will at all times, opposite to the natural order, as when he said (Ta-ahneet 25a): “The One who decreed to the oil that it should ignite, shall decree to the vinegar that it will ignite”, intending to convey that relative to Him, this is the same as that, as mentioned above, and therefore He made it happen for him. And there are many others like this about him, as are brought in the Talmud about his wondrous situations.