א. וקוי ה' יחליפו כח וגו'. פירשו המפרשים יעלו אבר כיונה שמעופפת באבר א' כלומר בכנף א' ואינה יגעה. וגם יהיה עלייתם כנשרים עד השמים וכל כך ייטיב להם שדברים של נס ישוב אליהם בטבע כאלו ירוצו ולא יגעו ואחר זה יהיה נראה כי אינם רצים רק ילכו ולא יעפו הליכה בעלמא.
ב. מי העיר ממזרח וגו'. הכונה שנתעורר אברהם אע"ה לעבוד ה' אף שנשמתו היתה בעמקי הקלי' ובא לעולם כשאביו תבע לאמתו בנדתה וזהו הפלא שנתעורר ועלתה בידו וגם בכל מקום היה מודיע אלהותו יתברך וזהו צדק יקראו לרגלו בכל מקום אשר תדרוך כף רגלו היה מכריז וקורא הצדק להודיע לבני אדם כי הוא היוצר הוא הבורא. ובשביל תוקף כשרון מעשיו יתן לפניו גוים וגו'.
ג. מי פעל ועשה קורא הדורות מראש וגו'. הכונה דבשבילו נברא העולם כמשז"ל אלה תולדות השמים והארץ בהבראם באברהם אלא שאיחר בריאתו לצורך שאם היה נברא אברהם בתחילה במקום אדה"ר היה מתבטל לתוקף הדינין ושוב לא היה תקומה ע"ר שכתב רבינו האר"י ז"ל בכניסת החסדים אחר כיפור ממטה למעלה כמ"ש במ"א באורך. א"נ קורא הרורות מרא"ש גימ' ישראל רבשביל ישראל נברא העולם א"נ כמשז"ל ואהיה אצלו אמון אומן וז"ש קורא הדורות מראש היא התורה הנקראת ראש כמשז"ל.
ד. ואתה ישראל עבדי וגו'. הכונה בהיותך ישראל המודה על היושר ישר אל כלם אחוזי שם אל. אז הנה נכון לקרותך עבדי ואפילו בהיותך יעקב שמורה על עקבה בחרתיך. יען אתה זרע אברהם אוהבי ואפילו הגרים אינם בכלל כדעת הרב הנמקי בנדרים. ופירש הרב המופלא ח"ק כמהר"ח ן' עטר ז"ל שאינו אומר אברהם אהובי אלא אברהם אוהבי שאני שמח ומשתבח שהוא אוהבי ודוק.
ה. ואתה תגיל וגו'. הכונה תשמח בה' במה שתדבק בה' ותשתבח במה שזכית שהקב"ה נקרא קדוש ישראל והוא מיחד שמו עליך להיותו נקרא קדוש ישראל וז"ש ובקדוש ישראל תתהלל שהוא שבח גדול לך המה שנקרא קדוש ישראל.