א. ביום בחרי בישראל וגו'. רמז אשר בחר בנו בזכות אבות ואמהות הרמוזות בישראל והוא ר"ת יוד רמז ליצחק יעקב. ש רמז לשרה. ר רמז לרבקה רחל. א לאברהם. ל ללאה. נמצא כי בשם ישראל כללות אבות ואמהות ובתשב"ץ לתלמיד מהר"ם סי' תקמ"ה כתב נוטריקון זה אך כתב דלכך יעקב אע"ה נקרא ישראל לפי שהיה סוף האבות ובו נכלל האבות והאמהות ע"ש. ואני הדל אומר שלכך אומתנו נקראת ישראל ולכך הקב"ה בוחר בישראל בזכות האבות והאמהות שעשו רצונו ואנחנו מזרעם וז"ש ביום בחרי בישראל ועוד ראיתי בס' ארץ החיים מז' כ"ט כי ר"ת של י"ס כח"ב גג"ת נהי"ם גימטריא ישראל ע"ש וא"ש כי בוחר בישראל בזכות אבות ואמהות ורמוז בשם ישראל גם י"ס ותא חזי שם קדוש ישראל ודוק כי קצרתי.
ב. זבת חלב ודבש. ס"ת שבת שם רמז משז"ל דכשהיו נכנסין לארץ ישראל אמרה תורה עתה ישראל מתעסקים זה רץ לשדהו זה לכרמו וכיוצא ותורה מה תהא עליה ואמר לה הקב"ה כבר נתתי לישראל יום שבת שהם פנויים לעסוק בתורה וזה הרמז הגם כי היא זבת חלב ודבש וישראל מטפלים בה יש שבת שהם יכולים לעסוק בתורה שנתנה לנו מבריאה ואימא מקננא בכרסיא שבה שם אהיה גימט' ר"ת זבת חלב ודבש. ור"ת צבי היא לכל הארצות צהלה על דרך משמח ציון בבניה וס"ת גימטריא אמת כי ארץ ישראל רומז לשכינה ורמוז אמת קב"ה רמז ליחוד עליון.
ג. וגם את שבתותי נתתי להם וגו'. כאן אמר נתתי לשעבר ועשה לשבת חלוקת בפני עצמם ובדרך חידוש כמו שאמר וגם את שבתותי וכו'. ואפשר דיומתק הענין במ"ש בזהר חדש פ' וישב דבעבור מכירת יוסף היה גלות מצרים וכשבאו למרה קטרגה מדה"ד דהי"ל להיות שבע על חטאתם ז' זמנין רד"ו שנה בגלות ואמר הקב"ה שישמרו שבת והיא תכפר דשביעאה ההוא צדיקא בה אחיד וכדאי לפרה ע"ש באורך וז"ש וגם את שבתותי נתתי להם במרה מתנה וחידוש גדול לכפר עליהם ולבטל גלות ז' על חטאתם להיות לאות ביני וביניהם לדע"ת כי אני ה' מקדשם במביעאה והוא צדיקא בה אחיד ודא עקא ויאמרו וכו' ואת שבתותי חללו מאד כי לא ניצולו ממדה"ד אלא בשביל שבת. וזה טעם מה שאמרו רז"ל דאין ישראל נגאלים עד שישמרו שבת וכמו שהארכתי אני בעניי בדרושים בס"ד.