אמר מנחם בן שלמה לבית מאיר י"א זאת המסכת ר"ל מסכת בבא בתרא אמנם היא מסדר נזיקין והורגלנו בלמודה אחר מסכת בבא מציעא לסבה אשר הזכרנו בפתיחת החבור והיא כוללת עשרה פרקים וסדרם לפי שטתנו א' השותפין ב' לא יחפור ג' חזקת הבתים ד' המוכר את הבית ה' המוכר את הספינה ו' המוכר פירות ז' בית כור ח' יש נוחלין ט' מי שמת י' גט פשוט וכבר קדם לנו בפתיחת מסכת בבא קמא על שלושת המסכתות ר"ל בבא קמא ומציעא ובתרא ששלשתן מסכתא אחת חלוקה לשלשה שערים ונקרא הראשון בבא קמא כלומר השער הראשון כי השער יתורגם בלשון ארמי בבא ונקרא השני מציעא והשלישי בתרא וכן ביארנו בענין שלשת המסכיות שהוא סובב לבאר עיקרי הדינין במה שאין בו צד דיני נפשות כלל ובאו עניני השער הראשון לבאר הדינין והתביעות הבאות מזה לזה מצד הזק המגיע ממנו לחברו הן מצד ממונו הן מצד גופו ובאו עניני השער השני לבאר הדינין בתביעות הבאות דרך טענה מאדם לחברו שלא מצד הזק אלא מחמת טענות אחרות כענין המחלוקות במציאה ופקדון ודרכי הקנינים וההלואות והשאלה והשכירות והקבלנות ועניני השער השלישי אשר אנו עסוקים בו עכשיו אמנם יבאו בעניני התביעות הבאות מאדם לחברו מצד קרקעות הן מצד היזק המגיע לשכנים מזה לזה בעניני דירתם וכן בעניני חלוקת הקרקעות המשותפים או חזקת אחר בשלו ובהיזק חברו או חזקתו בשל חברו על איזה צד תועיל ודיני המכירות והירושות והנחלות והצואות ודיני תקון שטרות:
ועל אלו הצדדין יחלקו עניני המסכת לששה חלקים הראשון לבאר בענין השותפין על איזה צד כופין זה את זה לחלוק ובאיזה בנין ועל איזה צד אין כופין הן מתחלת הענין ומעיקרו הן שנחלק כבר ונפלה מחיצה המבדלת ויתגלגל בענין זה דין היזק ראיה וכן בני החצר באלו דברים כופין זה את זה ויתגלגל הענין בבני מבוי ובבני העיר כלה באלו דברים כופין זה את זה השני בהיזק הבא מן השכנים מזה לזה הן מאליו הן מצד מעשה שאחד מהם עושה בשלו ומגיע מאותו מעשה היזק לחברו הן לאלתר הן לאחר זמן על איזה צד צריך להזהר מזה ולהרחיק מעשה שלו מתחום חברו ועל איזה צד אין צריך להזהר השלישי בעניני החזקות ר"ל המחזיק בנכסי אחר וטוען שהוא שלו בטענת מכירה וכבר עמדה בידו זמן שחזקתו מועלת בכך וזו היא חזקה שיש עמה טענה וכן שמחזיק בתוך שלו בקצת דברים שהיה חברו יכול למחות בו מצד היזק המגיע לו בכך ולא מיחה והלה טוען בזכותו מצד מחילה והיא חזקה שאין עמה טענה ושאר דינים שבעניני החזקות הרביעי בעניני המכירות מה שנכלל בענין המכר ומה שאינו נכלל בה וכן דרכי המכירה במטלטלין במה נקנין ובמה אין נקנין ואם נמצא הפסד בהם מה דינו בחזרה או בחיוב אחריות וכן טעות שנמצא במכירת המטלטלין או הקרקעות כיצד הוא דינן החמישי בעניני הנחלות הן סדר הנחלות על ראשון ראשון הן עניני הבכורה הן על איזה צד יכול לרבות לאחד ולמעט לאחר ודיני הצואות ושאר דיני הנחלות והמחלוקות והספקות הבאות בין היורשים זה בזה או ליורשים עם אחרים אם מצד צואת המוריש אם מצד אחר הששי בדיני השטרות והטפסתן ותקונן ושעבוד הלוה והערב והלוקח החלק הראשון יתבאר בפרק הראשון ומעט ממנו בפרק שלישי והשני יתבאר בפרק השני ר"ל לא יחפור והשלישי יתבאר בפרק השלישי ר"ל חזקת הבתים הרביעי יתבאר בארבעה פרקים והם המוכר את הבית והמוכר את הספינה והמוכר פירות והאומר בית כור עפר וכו' החמשי יתבאר בפרק יש נוחלין ובפרק מי שמת הששי יתבאר בפרק אחרון והוא פרק גט פשוט זהו יסוד המסכתא דרך כלל אלא שבאו בה הרבה דינין ארכי הענינים על ידי גלגול כמו שיתבאר:
והפרק הראשון ממנה אמנם יסוד הכונה בו לבאר בו עניני החלק הראשון ורבו יסוב על חמשה ענינים הראשון בשותפין אם כופין זה את זה לחלוק אם לאו ואם חלקו מ"מ באיזה בנין ובאלו מחיצות כופין זה את זה לבנות ויתגלגל בו דין היזק ראיה השני בשלא רצה האחד לבנות ובנה האחר מעצמו אם יש בה צד שיתגלגל אחר הבנין חיוב תשלומין לחברו השלישי במה שכבר נחלק ונפלה המחיצה במה כופין זה את זה ויתגלגל בתוכו קצת מדיני חזקה שאין עמה טענה ואם טען שכבר פרע חלקו על איזה צד נאמן ועל איזה צד אינו נאמן הרביעי בני החצר במה כופין זה את זה ויתגלגל דין זה אף בבני מבוי ואף בבני העיר במה כופין זה את זה החמישי שיעור הקרקע שבשעור זה כופין זה את זה לחלוק עד שבפחות משעור זה לא יהא כח ביד אחד מהם לכוף את חברו בכך מצד שאין כאן דין חלוקה זהו שרש הפרק דרך כלל אלא שיבאו בה הרבה דינין על ידי גלגול כי חק לסוגית התלמוד הוא כמו שקדם: