דרוש על הספד החסיד הגאון ר' ישעיה מפראג
שנפטר בירושלים תוב"ב ש"פ לפ"ק:
וירא אליו ה' וגו' וישא עיניו וירא והנה שלשה אנשים נצבים. במדרש רבנן פתח קרא בפטירתו של אדם וקשה למה דוקא שלשה מלאכים באים עם השכינה שמתודה האדם כל מעשיו בפניהם הן אמת שבמס' כתובות איתא שג' כתות יוצאין לקראת צדיק של מלאכי השרת וג' כתות של מלאכי חבלה לקראת רשע גם אעיקרא דדינא פרכא למה דוקא שלש בזהר שם במדרש הנעלם לפני זה אמר שבשעת פטירתו של אדם אמר הקב"ה לאו"הע שיקבלו אלפן דצדיקיא והם איננו רוצים לילך עד שיעקב הולך מתחלה עם השכינה ואח"כ הולכין אברהם ויצחק ז"ש (בראשית לב) ויעקב הלך לדרכו ויפגעו בו מלאכי אלהים תרין משירין של אברהם ויצחק ונרמז ענין זה בקרא וירא אליו ה' דרז"ל לבקר החולה כי בזה הענין מתוקן מן (תהלים מא) ה' יסעדנו על ערש דוי באלוני ממרא והוא סוד עולם הכסא כמ"ש בזוהר ממרא סוד כסא ר' סוד (שיר ח) מאתיים לנוטרים את פריו והוא סוד (שמואל א ב) כסא כבוד ינחילם שהוא דיוקנא דיעקב (תהלים כד) מבקשי פניך יעקב סלה וכשהלך יעקב אזי אח"כ כל ג' משרין באין עמו. והנה שלשה אנשים נצבים עליו לעיין בדינא לכן הם ג' ואח"כ השכינה עמהם ז"ש אדני אל נא תעבור מעל עבדיך והם כנגד ג' קטרין של אדם נפש רוח נשמה ז"ש מהרי שלש סאים הן הן ג' קטרין איפה של אדם שהוא ג' סאין. הנה הראה הקב"ה לאברהם שעולם עומד על שלשה שריגים נחלקים אלו הג' מג' עולמות שהם בי"ע אברהם בסוד עשיה נפש אשר עשו בחרן יצחק יצירה תמן רוח יעקב נשמה הראה הקב"ה שכל ג' קטרין נצבים עליו ר"ל אברהם כליל משלשתן וכשאמרו חז"ל יכול יהי' חותמין בכולן ת"ל והיה ברכה בך חותמין ולא בכולם שכולם נכללין בך אנכי מגן לך ב' מלאכים יחד היו אצל אברהם ואח"כ הראה הקב"ה לאברהם שעולם עומד על שלשים צדיקים כמ"ש ואברהם היה יהיה ל' צדיקים כאברהם כי ג' עולמות הם וכל אחד כלול מי' הרי שלשים ז"ש מהרי שלש סאים נרמזין בו ג' שרי הפנים מג' עולמות וכל א' כלול מג' לכן "סאים סנדלופ"ן אכתריא"ל מט"ט י' שלה יתירה מודה שכל א' כלול מי' וכמו שיש ג' כתות מג' עולמות כן בס"א ג"כ קמ"ח ג' טיפין של מלאך המות קמ"ח "קבעת "מר "חצץ וכן ג"כ ג' קטרין סל"ת בס"א "סמא"ל "לילית "תנין הן הן שלשה דמעות שארז"ל (ירמיה מג) דמוע תדמע ותרד עיני דמעה כי נשבה עדר ה' א' כנגד מקדש א' וא' כנגד מקדש ב' וא' כנגד ישראל שגלו ממקומן אין לך ביטול תורה גדול מזה. הענין שקולה מיתת צדיקים כשריפת בית אלהינו. לכן בזוהר פקודי ירחמיאל ממונה עם ו' מאות רבוא ומערב דמעות של חורבן ב"ה ודמעות שמורידין על צדיקים יחד ונרמז בפסוק (ישעיה לג) הן אראלים צעקו חוצה הן ב' בתי מקדשות הוי אריאל אריאל ומלכי שלום הן הכתות שאמרנו יבא שלום מר יבכיון (עמוס ח) ואחריתה כיום מר. וטעם לפי שהם שניהם ממושכנין על ענין ישראל ז"ש והוא יושב פתח האוהל שקאי על הנשמה שעומדת על פתח בית הבליעה היא ממש כשריפת ב"ה ישעיה כב) יום מהומה ומבוסה ומבוכה (מלאכי ג) הנה היום בא בוער כתנור אש שהוא חורבן ב"ה. וע"ז אמר והנה שלשה אנשים נצבים מן דמעות של מקדש ראשון נעשו חיילות ומן דמעות של מקדש שני נעשו ג"כ חיילות ומן הדמעות של הספד של צדיקים הרי ג' אנשיה נצבים עליו. ולכן ג"כ בשעת עקידה נפלו ג' דמעות מן המלאכים. עקידת יצחק בן אברהם נעשה אפר מקלה על גבי מזבח שכן עקידת יצחק בן אברהם בגי' אל"ף פ"ר ז"ש אברהם ואנכי עפר ואפר כי הוא תיקון של אד"הר אשר הי' מן עפר וכמ"ש לו הקב"ה כי עפר אתה ואל עפר תשוב מכאן לתחיית המתים מן התורה רזא דגלגולא (איוב לד) ואדם על עפר ישוב רמז גלגולא שלו באברהם לתקן נפש שלו וביצחק שהוא פר תוקן רוח שלו וז"ש איל של יצחק שנברא בין השמשות ב"פ שמש בגימ' אל"ף פ"ר, ממר"א לקבלו הוי ישמעאל סיג של כסף פר"א אדם פאר תחת אפר כסף מל"א נוטריקון (שיר ג) מ'ור ל'בונה א'בקת רוכל ג' גילגולין הן מסטרא דג' אבות:
והוא יושב פתח האוהל כחום היום כי נח נפשי' דר' פדת פתח עליה קשה היום לישראל כביאת השמש בצהרים פסוק זה על יאשיה נאמר בדרך הפשט יאשי' מת בן ל"ט שנה בחצי ימיו נסתלק ונמצא שנדרש עליו (עמוס ח) והבאתי השמש בצהרים (קהלת א) וזרח השמש ובא השמש עד שלא שקעה שמשו של עלי כו' ז"ש (ד"ה ב לה) ויקונן ירמיהו על יאשיהו ויאמרו, השרים והשרות בקינותיהם על יאשיהו עד היום ר"ל שנסתלק השמש בלא זמנו ז"ש ויתנם לחק לבני ישראל. ז"ש והוא יושב פתח האה"ל נסתלק כחום היום קשה מיתת צדיקים לישראל כביאת השמש בצהרים שהקב"ה הראה לאברהם חורבן הבית שהיה זכותו, של אברהם עומד עד חורבן ב"ש (ירמיה ד) ראיתי את הארץ והנה תוהו ז"ש והוא עומד עליהםר"ל זכותו של אברהם עד "תחת "העץ "ויאכלו ר"ת תה"ו עד חורבן הבית שהי' בשנת תה"ו כי ת"י שנה עמדה ובשנת תי"א שנה נחרבה לכן המכסה אנ"י מאברה"ם אש"ר אנ"י עוש"ה ס"ת ירמיה שבימיו נעשה בה' ירמיה כדאיתא במדרש ע"ד הדרש קשה מיתת צדיקים כשריפת בית אלהינו ז"ש כחום היום (מלאכי ג) יום ה' בא בוער כתנור אש אז חשך השמש בצהרים ז"ש (ד"ה ב לה) ויקונן וגו' עד היום וגו' עד היום שקשה סילוק הצדיקים כאלו נסתלק השמש באמצע היום שהוא שעת חורבן דאתמר שם חשך השמש בצהרים. ז"ש (שם) וחסדו אשר עשה ככתוב בתורת ה' רמז על ענין, יאשיה שכתוב בתורה ורמז על זו הפרשה שהיא מדברת בחסד של אברהם ע"ד השכל עד היום שנסתלק עבור ענן ומסך מבדיל שעומד בנינו לשמש כן עונותינו הטו אלה ז"ש (ד"ה ב לה) ויתנם לחק לבני ישראל עבור בני ישראל מת וכן קשה היום לישראל כביאת השמש בצהרים שהוא עבור מסך מבדיל עון הדור כן הצדיק אבד לדורו והוא זורח שב אל מקומו ע"ד הקבלה שיאשיהו הוא גלגול אחז ז"ש (שם) עד היום שאמרו המקוננים שהוא מת:
וירא "אליו "ה' "באלוני "ממרא ר"ת הראה לו ד' מלכיות אדום בבל יון מדי הן הן מבי"א גואל לבני בניהם למען שמו ז"ש וירא אליו ה' במלת מבי"א הן הן ד' גליות ולפי שב' אריסין מבטלין אותן דהיינו משלי כא) מ"תן ב"סתר י"כפה א"ף גם (משלי כט) מ"לך ב"משפט י"עמוד א"רץ אלו השנים עשה אברהם צדקה עם אורחים משפט הראה לו הקב"ה אתה סימן לבניך שהוא עומד ובניו יהיו יושבין לכן מתפאר לאברהם בענין סדום כי ידעתיו למען אשר יצוה את ביתו צדקה ומשפט. אברהם תיקון דמעת העשוקים הושע יב) כנען בידו מאזני מרמה לעשק אהב ז"ש "חלב "בשר "וחמאה שהוא סוד (איוב כ) ח"יל ב"לע ו"יקיאנו כעת ח"יה ו"לשרה ב"ן וסדום פגמו במשכב זכור הוא ע"ב קס"א ואברהם תיקן רחצו רגליכם שהוא סוד עב קס"א (תהלים טו) ל"א רג"ל על לשונ"ו ונתן להם לשונות בחרדל לתקן (תהלים קמ) אנשי לשון בל "יכון בארץ ז"ש שאמרו המלכים ללוט עוד מי לך פה "חתן "בניך ובנותיך מאחר שפגמו בברית הלשון וברית מעור ואברהם תיקן עתה שניהם נמולו אתו הוא תיקון ברית מעור ונתן לשונות בחרדל מות וחיים ביד הלשון השענו תחת העץ החיים רחצו רגליכ"ם והשענ"ו תח"ת העץ ס"ת מות להעביר מות מן העולם גם ר"ת התו"ר הוא (שיר ב) קול התור נשמע בארצינו הוא מטטרון שעליו מוטל להמציא טיפין האבודים כ"ש יעלזו חסידים בכבוד דא מט"ט ז"ש ויתן אל הנער לעשותו חנו"ך לנע"ר. נתעסק אברהם בגאולה אחרונה שראה דינא תקיפא והנה שלשה אנשים הן הן שלשה גואלים נרמזין בראשי אתוון "שלשה "אנשים "נצבים שריה אליהו נחמיה שהוא משיח בן יוסף הראו לו המלאכים כן "תעשה "כאשר "דברת ר"ת (אסתר א) כדת מה לעשות שהוא בגי' משיח בן דוד ז"ש רחצו רגליכם (דברים לב) לי נקם ושילם לעת תמוט רגלם וכשיגיעו הנשמות רגלין ברגלין אז שעת הגאולה וסער"ו (תהלים קמח) סער"ה עושה דבר"ו (תהלים קה) עד עת בא דברו שלח מלך ויתירהו וסעדו לבכם בגי' (ירמיה לא) רחל מבכה על בני' אז אחר תעבורו משלי כה) וסוד, אחר אל תגל שבלע המות לנצח ז"ש רחצו רגליכ"ם והשענ"ו תח"ת ס"ת מות שאז (ישעיה כה) בצע "המות לנצח:
ואל הבקר רץ על סוד גאולה אחרונה רך וטוב כמ"ש רז"ל על משיח שנקרא חד רך חד לא"ה ורך לישראל לכן נתן חרדל שהוא חד לאו"ה (תהלים עג) אך טוב לישראל ז"ש רך וטוב ר"ל לישראל שהם מסיטרא דטוב יהיה רך גם אפרים נקרא (הושע י) עגלה מלומדה אפרים לדוש אהב אל אותו הגואל רץ אברהם שהוא נרמז במלת רץ בדניאל (דניאל ט) אלף מאתים ותשעים הרי סודו רץ ז"ש ויתן אל הנער לעשותו משיח בן אפרים והוא סוד שלש"ה סאי"ם בגימטריא משיח בן אפרים שיבא עם ג' גואלין הם סוד שלשה סאים ואז יעמדו תרין סטרין נרמזים במלת סאים סמא"ל אדו"ם מצד אחד י'שראל מ'יכאל מצד ב' ז"ש סאי"ם בסוד (בראשית יד) ושלישים על כולו כמו שהראה לאברהם משולשין ג"פ בברית בין הבתרים לכן אמר כאן שלש סאים קמח נחלק לד' רגלים ד"פ רגל בני' קמח. סדום הוא סוד ב' שמות מ"ה אדני שהוא סוד בנס היו עומדין והוא סוד דמעה מבואר בס' הבריאה ד' מזה הצד ה' מזה הצד נשאר מ"ע ע"ם המלך (ד"ה א) במלאכתו ישב שם כי, י"ב צירופי השם נסתלקו ולא נשארה רק הארה מן נ' וס' שבלוחות בנס היה עומדין (תהלים ס) נתת ליראיך נס להתנוסס בפ' עקידה שנדרש על אברהם והוא יושב פתח האהל חסר כתיב שעל י"ב צרופי הוי"ה וישב אותם אברם
יקח נא מעט מים לפי שראה אברהם שלהבותא דאשא שרצה לשרוף את משה רבינו בשעת מתן תור' לעתיד לכן אמר יקח נא עתה לתקן קבלת התורה (שם ח) ותחסרהו מעט מאלקי' ולפרוש על משה קלסתר פני' של אברה' שהוא י"ד מדות חסד מים אחר תעבורו סוד אחר אל תגל כי ישלח הקב"ה לשטן באותו פרק לאיוב שלא יקטרג על ישראל ז"ש אחר תעבורו ולפי שהיה עתה אברהם נתעסק בנשמת תרח אביו להביאו בסוד הגלגול בשעה שמל כל ערלת בני ביתו וכמ"ש "וירא "אליו "ה' "באלוני ר"ת איוב "ה' "באלוני "ממרא ר"ת יבם כי איוב בן יבמה היה לכן חמאה ובשר וחלב בגימ' תרח שהיה בגלגול איוב:
ואל הבקר רץ אברהם באותו פרק רץ הנער אל מערת המכפלה וקרי ביה אל הקבר רץאברהם כי שנותיו של אברהם כמנין מכפ"לה קע"ה שהם כנגד כל פרשיות שבתורה הכי איתא במס' סופרים נמצא לפ"ז טעות נפל בכל מדרש רבה ותנחומא גבי קרח בית מלא ספרים מהו שיפטור מן המזוזה כל התורה קע"ה פרשיות מבע"ל ובאותו פרק שראה אברהם פרשיות התורה רץ אברהם לתקן פתוחות של תורה שהם כמנין רץ. לפי דברי הרמב"ם בספר המד"ע וצריך לפסוק כדבריו וטעם זה המספר הוא סוד ה' של אברהם שנתוספה כן עתה לאחר המילה שאלה תולדת שמים וארץ בה' בראם אינון ה' חומשי תורה אמרו רז"ל במנחות ה' דומה לאכסדרה וכו' אכסדרה הוא בגי' ר"ץ ז"ש ואל הבקר רץ אברהם לתתן פרשיו' פתוחות בתורה כאכסדרה והוא יושב פתח האוהל וזה רמזו ישראל למלך אדום שהוא ממונה לישב (בראשית ד) לפתח חטאת רובץ הוא פתח גדול למטה באות ה' (במדבר, כ) במסילה נעלה ר"ל בפתח קטן למעלה ולא לירד למטה בפתח האהל שהוא כחום היום פתחו של גיהנם ואברם שנתוספה לו ה' בזה הפרק אמר אחר תעבורו לכן אמרו במסלה נעלה למעלה והוא בגי' ג"כ מנין רץ מסלה נעלה:
ואברהם היו יהיה לגוי גדול. בזהר חדש דעובדי דמלאכה דדמי' לטורא ורצה להחריב עלמא שלא היה תלתין צדיקים ואמר ר"ש אם אינם שלשים יהיה עשרים או עשרה או שנים שנאמר (דברים יט) ע"פ שנים יקום דבר והוא העולם או אחד שנאמר (משלי י) וצדיק יסוד עולם הענין כולם מרומזין בזה הפסוק ואברהם היו יהיה לגוי גדול שיהיה בכל דור תלתין מנין יהיה או מנין היה שהם עשרים כן יהיה בכל דור ך' צדיקים כמהו ואם נאמר עשרה ע"ז יהיה פירוש הפסוק אברהם יהיה בכל דור לגוי גדול שהוא מנין עשרה שלא נקרא עדה גם קהל פחות מעשרה וכל דבר שבקדושה הוא בעשרה ואם שנים הם ז"ש ואברהם כמו הוא יהי' עוד אחד דהיינו שנים או כמו כאברהם יהיה עוד אחד ולפי דברי מדרש רבה פ' נשא שיהיו ל"א צדיקים בכל דור מנין ויהי שכתוב במנוח יהיה פירש הפסוק ואברהם כמו אברהם יהיה עוד שלשים לפי שהעולם ניתנה בחסד א"ל צריך שיהיו ל"א צדיקים בדור שיהיו עומדין לקבל ל"א מלכים של סטרא אחרא שבספר יהושע בכניסתו לארץ (דברים לב) הם קנאוני בלא אל ולכן קדושת שבת הוא ל"א שעות דהיינו מן חצות ע"ש עד שעה אחת בלילה שנאמר (תהלים יו) שמרנו אל כי חסיתי בך שיהיה מן ל"א צדיקים. (הושע ג) ואהבי אשישי ענבים על אברהם שנקרא אוהבו של מקום הוא התחיל לתקן עץ של א"ה שסחטה חוה ענבים. אברהם התחיל מן חמשים צדיקים. (הושע ג) ואכרה לי בחמשה עשר כסף חומר שעורים ולתך שעורים ואומר עוד ימים רבים ימים שנים רבים שלשה הרי חמשים לכן הוצרך נ' צדיקים. אח"כ אמר אולי יחסרון חמשה שהן חומר שעורים ולתך שעורים שהם מ"ה. ולפי מדרש הארכתי בחיבורי קדמאה שהקב"ה הראה לו ענין מתן תורה באכילת שלשה מלאכים אצלו בזה זכו ישראל לקבל תורה אם אין קמח של אברהם ושרה אין תורה שקלסתר פניו של אברהם הצילו למשה ז"ש המכס"ה אני מאברהם בגימ' סיני. ומה שזכה יעקב במחזה סולם גילה הקב"ה כאן לאברהם וכבר דרז"ל פסוק אכרה לי על ענין קבלת התורה נ' יום מפסח ועד עצרת וכל אותן כ"ו דורות מעולם תהו היה זן הקב"ה בחסד שהוא מדת אברהם נרמז והוא עומד עליהם "תחת "העץ "ויאכלו ר"ת תהו ר"ל עולם תהו היה ניזון בזכות אברהם והוא עומד עליהם באותו פרק. וכן (בראשית ב) אלה תולדות "השמים והארץ ר"ת תה"ו שעולם תה"ו הוא ניזון בזכותו בהבראם באברהם והוא הגין עליהם ז"ש המכסה אני מאברהם הלא הוא מדתו ובשבילו ניזון העולם ואברהם היה הוא עבר עד היום אכלו זכותו גם יהיה לגוי גדול דהיינו שמרוה להם לישראל לקבל תורה רק בשבילו. המכסה אני מאברהם ר"ת מאה הן הן נ' ימי ניסן ונ' ימי תשרי שמרחיקין משור תם ביומי ניסן וביומי תשרי ונרמזה כאן יומי תשובה כבר ידוע שיום הושענא רבה שהוא גמר החתימה הוא עבור אברהם שהוא דור כ"א כדאיתא במדרש ז"ש ואברהם היו בגי' כ"א יהיה הם ל' יום שנתן הקב"ה זמן ב"ד לישראל שלשים יום מר"ח אלול זמן התשובה. לכן בירר מתחילה נ' צדיקים נגד נ' יום בכלל מיום ר"ח אלול עד גמר החתימה אברהם קרא ה"ר נוטריקון הושענא רבה לכן נקראת רבה ע"ש אהבה רבה אירה ג) חדשים לבקרים רבה אמונתך רבה לכן הוצרך אברהם לבטל זעקת סדום כי רבה כי תהלים לו) צדקתך כהררי אל מדת אברהם לבטל משפטיך תהום רבה אח"כ אומר אולי יחסרון החמשים חמשה שהם הימים עד יום ראשון לחשבון עונות סוכות אח"כ מ"ם מר"ח אלול עד יוה"כ אח"כ למד כל ר"ח אלול אח"כ כ' שהם מר"ה עד הושענא רבה אח"כ י' שהן י' ימי תשובה: המכסה אני מאברהם בני' ק"ל על ק"ל שנים של אד"הר שתיקן אברהם שהוא התחיל לתקן הנצוצות של אד"הר שעבר בק"ל שנים שהיה מוליד רוחין ושידין לכן הוצרך לכבוש מעיינו מאה שנה והוליד את יצחק שהוא תיקן חטא חוה כי היה נשמת חוה בעצמה כדאית' בזוהר חדש וזה שאמרו המלאכים למועד אשוב עליך כעת חיה ולשרה בן שיצחק היה נשמתו של שרה שהוא דיוקני חוה לכן בשעת עקידה כשפרחה נשמת יצחק מן העקודה אז באותו פרק מתה שרה כי היתה נשמתה קשורה בנפשו. וכמו שהוא ג' דורות שמותם מא"ה מבול אנוש הפלגה כן גם דור רביעי ישובו הנה כי ד' דורות הן הן תיקוני ד' שמהן וכבר נשלמו ג' יסודות. ואברהם היו יהיה שכשםשהשלים אברהם ג' דורות בג' אותיות השם היו כן בסדום לכן רמז כאן המכסה אני מאברהם כשם שהוא תיקן ג' דורות הפלגה אנוש מבול ואברהם היו יהיה כשם שהג' דורות הי' הוא התיקון כן יהיה. ולפי שעתה נתעסק בענין יציאת יקר מזולל לכן נרמזו אלו תלתין צדיקים שעומדים בעולם כאן בענין סדום פי' אלו הנצוצות הם באים משלשים מצות שמקיימין הגוים ז"ש ואברהם היו יהיה שהוא מקבץ נדחות ונברכו בו כל משפחות האדמה מלשון הברכה שמבריכין האילן שישבו המלאכים תחת העץ לקבל נצוצות שקלקל אד"הר ז"ש ואקחה פת לחם כי טפות הזרע נרמזין בפרורי פת בר"מ ובזהר לכן אמר ואקחה פת לחם כי אברהם שמלאכו מיכאל כהן גדול דלעילא מקבץ נדחות. וסעדו לבכם על קטרין הנרמזין במלת לבכם שהוא סוד (משלי כה) מקור משחת ומעין נרפש שסוד של אותיות לבכם הוא סימן של מקור בדיקדוק אותיות שכתב בספר אמרי שפר סודו על ג' קטרין שיש באדם שהם קיומו נשמה נפש רוח כבד לב מוח והגוף שקיומו נרמז באות ב' ע"ז קאמר על תיקן נרגן מפריד אלוף נפש רוח גוף נשמה. אחר תעבורו סוד של אל אחר להעביר מן עץ הדעת רע ולהשאר רק טוב. המכסה" אני" מאברהם" אשר" אני" עושה" ס"ת למפרע ירמיה כי גלה לו הקב"ה שזכותו יהי' עד חורבן הבית בימי ירמיה ואע"פ שזכות אבות תמה ברית אבות לא תמה ז"ש ואברהם היו יהיה" לגוי" גדול" ועצום" ס"ת מילה לכן קאמר כפל כשיגיע אותו הזמן בימי ירמיה שזכותו תמה אפ"ה ואברהם היו כמו שהיה עד אותו הזמן כן יהיה אח"כ בריתות מנינה עליהם לכן נרמז שם ברית מילה כי ברית אבות לא תמה בריתו של אברהם. ולפי דברי המקובלים שאנו עתה בשמיטת יצחק (ישעי' סג) כי אתה אבינו הנדרש על יצחק אברהם לא ידענו כי כבר עברה שמיטתו וישראל לא יכירנו עדיין לא היה גואלינו מעולם ז"ש ואברהם היו בשמיטה ראשונה יהיה גם כן עתה ויהי' גם כן בשמיטת יעקב. גס לפי המדרש שאמר הקב"ה לאברהם (תהלים קי) נאם ד' לאדוני שב לימיני נתכרכמו פניו של אברהם בן בני ישב לימינך והקב"ה מפייסו אני ובן בנך נשב לימינך. והענין משל למי שלא הניח לו אביו כלום רק שהוא בעצמו הרויח עשרת אלפים אח"כ בא בנו וירש ממון אביו והרויח ג"כ עשרת אלפים והיה לו כ' אלף וכח של מי יפה הוי אומר כחו של אב שהמציא יש מאין וכן ענין מש ואברהם אברהם המציא משכנו כל העקרים והאמונה אבל משיח הוא כננס היושב על הענק (יהושע יד) האדם הגדול בענקים הוא אברהם ז"ש לו הקב"ה אני ובן בנך נשב לימינך כי לולי הס שהתחיל לילך ממקום למקום והמציא בשכלו האמונה ז"ש ואברהם היו כן יהי' בימי משיח שיהיה אברהם עיקר:
בזוהר פ' ויקרא מבואר שצירוף זה של ו' צירופים היו הוא ביסוד ז"ש ואברהם היו יהי' לגוי גדול ועצום ס"ת מילה בזכות ברית מילה גילה הקב"ה סודו לאברהם כמ"ש במ"ר שנ' תהלים כה) סוד ד' ליראיו ובריתו להודיעם ועתה בא הקב"ה לגלות כל העתידות לאברהם המכסה אני מאברהם אשר אני עושה כל מה שגילה ליעקב סוד סולם ולמשה סיני וסימן נכנס יין יצא סוד כי בג' מקומות כתב סוד ד' ליראיו (משלי ג) ואת ישרים סודו (עמוס ג) גילה סודו אל עבדיו הנביאים הרי י"ין יצא סוד "ישרים "יראים "נביאים. אברהם נקרא ירא אלקים בעקידה יעקב נקרא תם וישר משה הוא רבו של כל הנביאים ועל שלשתן נרמז המכסה אני סלם סיני כלם בזכות ברית ואברהם בזכות היו זה הצירף יהיה גם גבי הסולם דרוש הזהר מה נורא המקום הזה על סוד יסוד ברית מילה לתקן ק"ל שנים של אד"הר שפגם בזה גם במעמד הר סיני אמר בזהר (שמות יט) ביום הזה באו מדבר סיני שהוא זכות קיימא קדישא דרגא דיסוד לכן אמר ועתה אם תשמעו בקולי ושמרתם את בריתי וכמ"ש שלא נתנה מילה בי' דיברות רק קודם הוצרכנו ליכנוס בברית מילה ואת"כ קבלו התורה וע"כ אחר שנמולו אתו וירא אליו ד' באה לו מרכבה העליונה וגילה לו הקב"ה כל הסודות:
בזוהר חדש פ' תולדות אברהם שהקריב ז' כבשים ברית עם אבימלך נגד ז' מדות והם כולם כבשים ולא עצום נגד מדתו אז ראה שג' דרגין הם למעלה ממדתו לדעתי ז"ש שיושב פתת האוהל מן ה' תתאה לחסד שהוא כחום היום עד חצות נקרא בוקר כמ"ש בפ"ק דפסחים (תהלים צב) להגיד בבוקר חסדך ודרז"ל ג"כ עד ו' שעות וכן תפלת שחרית שתיקן אברהם עד חצות אז וישא עיניו וירא והנה שלשה אנשים נצבים שראה וחיקר תלת דרגין נצבים למעלה ממדתו הן כ' ח' ב' למעלה מן חסד ויאמר אדוני אל נא תעבור מעל עבדיך שלא יראה ח"ו כאלו הוא מואס באבן יושר (זכריה ג) על אבן א' שבעה עינים וכמ"ש דוד (תהלים קיח) אבן מאסו הבונים שכולם לקחו חלקים למענה. ואפשר שעל ג' אנשים אלו א' אל יחר לאדוני אל נא תעבור כי מרחוק ראה ליקח חלקים למעלה לתקן ג' גווני הקשת (בראשית ט) וראיתיה לאות ברית עולם ז"ש ויתן אל הנער לעשות אותו שהוא סוד ברית לכלול בג' לשונות בחרדל ז"ש גדולה מצות הכנסת אורחים יותר מהקבלת פני השכינה שזה סוד ה' ראשונה של שם כי מתחלה נקרא אברם אב לבני מדינתו שהוא סוד ה' תתאה ואחר כך בה' עילאה סוד הבינה מי מילל לאברהם:
דוד מקבל בזה העולם קן אורות מן ש"ע נהורין בסוד גם צפור מצאה בית שהיא אימא עילאה יש לה ש"ע נהורין דאריך ודרו"ר הוא "דוד "רגל"רביעי (תהלים פד) קן לה עשה ק"ן מזמורים למעבד קן לשכינה ולכן ק' של קן גדולה כי הוא בנה יסוד ההיכל שהוא מאה אמה לתקן קומה של אד"הר והוא ושמואל ב כג) הגבר הוקם על סוד קומה שהי' מתים ק' נפשות בכל יום עד שתיקן מאה ברכות ולע"ל יקבל ג"כ ר"ך נהורין הנשארין שהוא סוד כסא דדוד רכ"א לוגין הוון ז"ש (תהלים כג) כוסי רוי"ה מתי יהיה זה תערוך לפני שלחן לע"ל ומפרש האר"י שעז"א דוד (שם קיו) כוס ישועות אשא ובשם ד' שהוא בגי' ש"ע נהורין עם ד' אתוון דשמא קדישא כי מן שם של י"ה סוד שכינה שכן י"ה ר"ל מן י"ה באים ש"ע נהורין בגימ' שכ"ן ונחלקין לתרין (מן) אל י' שלשם ר"ך ואל ה' של שם יורדין ק"ן ודוד תיקן קין במה שעשה קן מזמורים וסיים ספרו בי' הלולים הרי קין כמו שתיקן הוא (בראשי' לח) בכור יהודא שהיה ער לתקן עקב בקדושה שיהי' ראש ונעשה הוא רע בעיני ד' ראש עקב ר"ל שהיפך ועשה מן ראש עקב ונכנסה עקב קדושה בתוך הקליפה והגביר ה' הויות של גבורה וה' הויות של חסדים שסודם עיני השם ז"ש רע בעיני ד' לכן נכנס לתוך מות ולע"ל (שיר ה) עיניו כיונים על אפיקי מים רוחצות בחלב ז"ש (ישעי' נב) כי עין בעין יראו בשוב ה' ציון וכה"א בשעת חורבן (איכה א) עיני עיני ירדה מים ז"ש דוד (תהלים נא) והרע בעיניך עשיתי שהוא הוצרך לתקן בכור יהודא ר"ע שקלקל בעיניך כי כל עין הוא ק"ל ויעקב היה בן ק"ל כשבא לפני פרעה לתקן ה' גבורות בסוד והקל נשמע בית פרעה:
או אל הבקר רץ אברהם לתקן המרכבה בסוד (מלכים א ד) שנים עשר בקר והים עליהם והנה אנשים נצבים עליו והן ג' פונים והים עליהם ויתן אל הנער לעשותו ויוסף אסתלק לאחר עילאה: (חסר)
ויאמר ה' זעקת סדום וגו' כי רבה בין אדם לבריות וחטאתם כי כבדה בין אדם למקום והקב"ה מוותר על בין אדם למקום ולא על בין אדם לחבירו ז"ש ארדה נא ואראה הכצעקתה משום אותו זעקת סדום דהיינו משום בין אדם לחבירו ז"ש הכצעקתה הבאה אלי שזו היא עיקר חטא שלהם הכצעקתה דהיינו על זעקת סדום כדאיתא לעיל: (חסר)
הענין כי ביחוד שמע ב' אותיות גדולים ע"ד ד' בכם וצריך להאריך באחד שלא להחליף עם ר' (שמות לד) לא תשתחוה לאל אחר ואנשי סדום רעים וחטאים לה' זו ברכת ה' בסוד (ויקרא כד) ונוקב שם ה' מות יומת (מלכים ביב) ויקב חור בדלתו שעושה חור בקוצי העליון של דלת ונעשה ממנו ר' ז"ש הקב"ה למשה (שמות יט) רד על אותיות רד העד בעם לא יחליפו עד ה' בכם פן יהרסו לעלות לאות ד' וינקבו קוצי ונפל ממנו רב כי הרבה נתלה באותו הקוץ הוציא לנו את האנשים ונדעה אותם אח"כ אמרו ללוט עתה נרע ב לך מהם שעשו מן ד' ר' נדע נרע בר' ויגישו לשבור הדלת וגו' והאנשים הכו בסנורים וילאו למצוא הפתח ז"ש הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם לא אדעה לפי שנגד בקליפה ג"כ עשר כתרין תתאין לקבל אברהם מדת חסד בקליפה גע"ש כלה שאנשי סדום עברו בגופן זה גילוי עריות ובברכות השם זה ע"ז ומאוד כמו דרשו רז"ל זה ש"ד לכן הביא הקב"ה עליהם זו הקליפה שנקראה געש כלה נרמזין בו גילוי עריות ע"ז ש"ד ז"ש הכצעקתה הבאה אלי עשו וגרמו זו הקליפה בעולם שנקראת כלה ולפי שאברהם תיקן בפרשה שלפניה ג' גלגולים של אד"הר כשראה שלשה אנשים נצבים עליו לתקן איפת אד"הר כמ"ש לשרה מהרי שלש סאים שהם סוד איפה שיש בה ג' סאים כי שרה דיוקנא של חוה שקלקלה בעיסה מוטל עליה לתקנה ז"ש והו"א עומ"ד עליה"ם ס"ת אדם כי כאן התעסק בג' גלגולין אלו (משלי יז) מצרף לכסף וכור לזהב ובוחן לבות ה' שדרש הזוהר ובתקונים על תלת אליה ולפי שאברהם הי' שלם עתה בג' א"ל לושי ועשי ע"ג"ת הן הן ג' גלגולים אלו אברהם יצחק יעקב. נקוד על אי"ו שגם לשרה שאלו אי"ו הטעם שהוצרכו לשרה לשאול כי עליה מוטל לתקן אברהם יצחק ויעקב הן הן סוד עג"ת עבוד' ג"ח תורה הן הן ג' גלגולין של אד"הר שנתקנו בו ולפי שעל אברהם נתקנה בענין ג' אנשים אלו שכבר ישב אברהם פתח האהל הוא סוד ה' אחרונה ואח"כ ג' אנשים עליו הרי ש"ם לכן אמר מיד המכסה אני מאברהם מאחר שהוא מתקן העיסה ואברהם היו יהי' ג' אתוון אלו הוא סוד השענו תחת העץ כי שם בן ד' שתיקן אברהם הוא סוד הוי"ה כי בו קלקל אד"הר והצורה ממש עץ כי שורש האילן הוא ה' גוף האילן ו' ענפי האילן ה' פירות האילן י' הרי כשאנו לוקחים מלמעלה למטה ענף פרי גוף שורש הרי הוי"ה נתקנה ה' באברהם שנתוספה כח ה' בשמו יצחק תיקן יוד שנתוספה בשמו כי צחוק עשה לי אלקים וניתן לו יוד של יסוד ח"י עלמין קץ ח"י כעת חיה ולשרה בן כי היא אם כל חי וביעקב ו' והוא סוד בריאות עולם בחודש ניסן בכלילות עשר אבל ה"א לא נתרבה לפי שהיא נקודה שאין בה (דברים ד) כי האדם עץ השדה קלקל בעץ ועתה אברהם והו"א עומ"ד עליה"ם ס"ת אד"ם לתקן תחת העץ לכן עתה נקוד על אי"ו ז"ש ואברהם היו יהיה על סוד חותם זה השם שנתקן בג' אבות הקדושים עם אברהם ע"ז ועם יצחק ש"ד ועם יעקב ג"ע אבל אנשי סדום פגמו בג' אלו גם ז"ש הכצעקתה בה' שבכל ד' אותיות השם של הבא"ה אל"י עש"ו כל"ה ס"ת זה הצירוף של שם בן ד' שהוא ממש צירוף של עץ הנזכר בפ' שלח לך ז"ש ויקומו משם האנשים וישקיפו על פני סדום גו' מאחר שאברהם קבל שכר כולם ותיקן הכל משם מאותו ענין שתיקן הוא שם השקיפה אינו אלא לרעה והשקיפה על סדוםמאחר שפגמו בצירוף זה ומתרין סטרין הקיטרוגיא באה על סדום מומין כנרמז בפסוק (שמות יט) "רד "העד "בכם ר"ת רהב משם הי' ישמעאל רבה קשת בהיפך אתוון רהב וישב במדבר פארן שהוא שר מצרים מימין מהר פארן פן הוא סמא"ל כמ"ש (דברים יא) פן יפתה לבבכם שהוא ק"ל בחשבון וכן בכאן אמר זעקת סדום כי רבה שבהיפוך אתוון הוא רהב וחטאתם כי כבדה בסוד עשו שהוא סוד כבד כמ"ש בתקונין ובזה תכבד העבודה הוא עשו אבי אדום ז"ש כי כבדה מתרין סטרין באה הקיטרוגיא עליהם ז"ש ויבואו שני אנשים סדומה בערב הן הן שני מלאכים דלעיל מאללי ארעא שקטרגו עליהם
וישכם אברהם בבוקר ויחבוש את חמורו כי (בראשית מד) הבוקר אור אז האנשים שלחו המה וחמוריהם (איוב לח) ברן יחד כוכבי בוקר (תהלים צב) להגיד בבוקר חסדך ויקח "את "שני "נעריו "אתו בראשי אתוון נרמזין סוד מרכבה עליונה כסדרן א"ריה ש"ור נ"שר א"דם ולכן לא קאמר גבי אברהם כדאמר גבי "בלעם "שני "נעריו "עמו כי שם נרמזין ג' גוליירין בישין במדבר שרף נחש עקרב אשר הלך ובראשית לו) בלע בן בעור מלך ראשון של אדום שראה של יכול בא עליהם משני צדדין ועשה מעשה אמורי שהוא עשו דאתמר עליה (עמוס א) עברתו שמרה נצח שג"כ נרמזו ג' קליפות אלו ואלו שני נעריו הן תרין כרובים ברקיע כי אברהם הוא לקבל עולם הבריאה אברה"ם אבינו בגי' עולם העליון ובפסוק זה סידר מרכבה שהוא מטה שלימה דלעילא. ואת יצחק בנו ויבקע בהיפוך יעקב עצי עולה י"ב שבטים ז"ש (שיר ג) אפריון מטה עשה לו מלך שהשלום שלו מעצ"י הלבנו"ן הם י"ב שבטים א' אברהם ונשתחוה ונשובה אליכם. אלו נשחט יצחק היה מתקיים בתחיית המתים שאליעזר נכנס ח"י בג"ע וישמעאל עולה תחתיו ז"ש שבו לכם פה עם החמור אבל לא לעו"הב עם החמור וחמורו של ר"פ בן יאיר שלא רצה לאכול טבל יוכיח ואתון של בלעם ג"כ קליפה ישמעאל כי עתה ידעתי כי ירא אלהים אתה ולא חשכת את בנך בגי' נוריאל אמ"ן בכ"ל כח"ו האי קרא שאילנא בי' כמה גוונין הא' כפל ועוד והלא כבר שלח אברהם את ידו לשחוט את בנו א"כ בקיצור הל"ל אל תעש לו מאומה ועוד בן ל"ז שנה קרא אותו נער אבל רזא קרמיז לדורות שאברהם יאמר להקב"ה ימחו על כבוד שמך ויצחק יאמר פלגא עלי ז"ש אל תשלח ידך אל (ישעי' יא) נער ישראל ואהבהו כי בזה שאתה רוצה לשחוט את יצחק לא יהיה להם לע"ל אב להגין עליהם לכן אל תעש לו מאומה עתה. יש להקשות הל"ל שלא חשכת ולא בו' בדרך הדרש ענין נסיון על שני ענינים הא' נגד המנסה שהוא הקב"ה כמ"ש ואלהים נסה והב' נגד המנוסה האדם בעצמו יאמין שהוא עומד בנסיון ולבו בריא לעבוד עבודת ה' נגד המנסה אמר אל תעש לו מאומה מכאן והלאה כי עתה ידעתי שאתה עומד בנסיון ואין צריך לגמור השחיטה ונגד המנוסה אמר הלא גם לך אין צריך יותר ולא חשכת את בנך וגו'. בענין עתה ידעתי נחבטו הקדמונים בענין ידיעה ובחירה ע"ד הפשט א' קהלת (קהלת ג) לכל זמן ועת לכל חפץ ר"ל עת הוא בכח למעלה מהזמן שהוא מוכן ומזומן לצאת לפועל והנה אעפ"כ שהכל צפוי הרשות נתונה ועתה ידעתי ר"ל עתה פשטה הידיעה בהווה עיין בע"מ מאכ"ח וסוד עת ועתה הוא סוד ליל לילה נער נערה כמבואר בזוהר.
או עתה ידעתי מה שבחרתי הוא מה שידעתי כבר כי הידיעה (שם) על דברת בני אדם הוא במה שיבחרוהו מ"מ אין ידיעה מכרחת אף כאן בחר לשחוט ולא שחט והוא הדבר שגלוי היה לפניו ית' לעולם אין צריך הידיעה אלא אצל הבחירה
או עתה ידעתי קאמר אוריאל לכן אמר ולא חשכת את בנך ממני כי הוא אש הרבוץ על המזבח כארי כנגדו בחוץ כלב בלאדן ועז"א קהלת (שם ט) כי לכלב חי טוב מן ארי' המת שנסתלקו ממנויו ועל אלו הב' כוחות התפלל דוד (תהלים כב) מיד כלב יחידתי הושיעני מפי אריה שהם שתיהם מן החוץ וכשם שיש פני אריה ופני כלב (קהלת ג) בעת מלחמה ועת שלום בקבלת קרבן כן יש בקבלת הנשמות בשעה שהן יוצאין מן העולם ובשעת העקידה יצאה נשמה של יצחק בא אוריאל מסטרא דחסד של אברהם נקרא אוריאל ומסטרא דגבורה של יצחק נקרא נוריאל ולפי שעתה אמר יצחק אל אברהם אבי ומדתך חסד ואברהם השיב הנני בני עתה אני מתלבש במדתך ועומד במקום בני כד"א והאלהים נסה את אברהם שיהי' הוא כלול מדין ורחמים (תהלים קיח) ימין ה' רוממה ועושה חיל באלהים נעשה חיל כדי שיבוס צרינו לכן אמר אלהים לאברהם ירא אלהים אתה שהוא בגימטריא נוריאל עתה זכה בזה להתלבש בזו, המדה ואשריהם לצדיקים שיש כח בידם לשנות פני המרכבה העליונה ומן מלאך אוריאל נעשה נוריאל ז"ש ולא חשכת את בנך יחידך שנשמתו נקראת יחידה נעשה עתה נשמות בנו ז"ש בנך נעשה עתה יחידך נשמתך ודבר זה לא די שגרמת לעצמך רק ממני שגם ממני לא חשכת נשמת שגם אני מוחלף עתה ונשתנה ונקרא נוריאל שהוא בנך מנין יר"א אלהי"ם ובכל מקום (משלי ג) ירא ה' וסור מרע וכאן אמר ירא אלהי"ם כדאמרן וכהו"א תהלים קיב) אשרי איש ירא את ה' דרז"ל על אברהם שאז נתדבק במדת אהבה כ"ש במצותיו חפץ מאד בחפץ ורצון אברהם אוהבי אבל עתה נתלבש בגבורה ז"ש (שם) גבור בארץ יהיה זרעו שהגוים יחתו ויבושו מגבורתם (שם) ודור ישריםיבורך הם ישראל והיה מזומן לשמש באילו של אברהם אבינו והוא תשלום המרכבה של שלשה אנשים שהיה נצבים עליו בשעת שבשרוהו בלידת יצחק. ואיכא דאמרי מלאך מן השמים הי' מיכאל ותרווייהו איתנייהו מלאך ראשון בא מיכאל לקבל נשמת יצחק כי הוא מקבל איש ישראל וגם בעקידה זו נעשה נשמתו של יצחק חסד לבא מיכאל לנגדו ואח"כ שרצה להקריב איל תמורת בנו להקריב קרבן בא ארי' שהוא אוריאל לקבל קרבן איל:
או עתה ידעתי קאי על אחר הדברים שנזכר בראש הפרשה כתוב בזוהר שהוא הקטיגור והוא אחר הנאחז בסבך נעשה סניגור והודה לאברהם שאין להרהר אחר נסיונו ואזלא הא כההוא במזמור (תהלים כ) יענך ה' ביום צרה שהוא הקטיגור בעצמו נקרא יום צרה כמ"ש בזהר על הנה יום ה' בא (ישעיה כב) יום מהומה ומבוסה וז"ש (משלי כד) התרפית ביום צר כי באותו יום מרפה הוא לשכינה כביכול (שם) כי צר כחכה ומרישא לסיפא מדרש גם מסיפא לרישא כחכה צר צרה ביום התרפית שהחצונים נוטלים כח ממנה והיא מר לה לז"א שבתורה תשובה תפלה ומ"ט שהן הן ד' דברים שצריכין חיזוק ועז"א (תהלים כ) יענך ד' ר"ל כשאתה מחזיק בד' אותיות השם אזי יענך ד' ביום צרה בעצמו הקטיגור נעשה סניגור למה יאמר (שם) ישגבך ד' אלהי יעקב היפך התרפית ושם השיג קטיגור עתה ידעתי כי הושיע ד':
מן פ' וארא בפ' (שמות ו) ושמי ד' לא נודעתי להם כתבתי ענין נפלא על זה הפסוק עתה נתקן סוד הדעת שהוא קו הרחמים עתה ידעתי כי עד האידנא ירא אלהים אתה שהיות מתיירא מן מ"הד הקשה ועתה סוד הידועה וכה"א כי ידעתיו אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו על סוד הידועה. (עמוס ג) רק אתכם ידעתי מכל משפחות האדמה ר"ל ישראל הם בקו הדעת אבל או"ה הם מן הענף לא מן גופא דאילנא לכן אתם קרואים אדם ואין או"ה קרואים אדם כי האדם עץ השדה: