זאת תהיה תורת המצורע ביום טהרתו והובא אל הכהן וגו׳ ודרשו רז״ל מוציא רע שבעון לשון הרע נגעים באין, אבל הענין דכתיב (בראשית א׳, א׳) בראשית ברא אלהים גו׳ ודרשו רז״ל בשביל התורה ובשביל ישראל נמצא ישראל הם דבר חשוב מאוד לפני השם יתברך שבשבילם ברא כל העולמות כל הברואים והשם יתברך מקבל תענוג מכל אחד מישראל אפילו מרשע גדול (שיר השירים ו׳, ז׳) כפלח הרמון רקתך אפילו רקנים שבך מלאים מצוות כרימון וכשמדבר לשון הרע על אחד מישראל אפילו כשאומר אמת הוא מבטל תענוג הבורא יתברך כביכול ומביא בו מדת עצבות כביכול כאמור (בראשית ו׳, ו׳) ויתעצב אל לבו ומהפך מעונג לנגע לכן שכרו מדה כנגד מדה נגעים באים עליו. ואמרו רז״ל גדולה לשון הרע כנגד עבודה זרה גילוי עריות ושפיכות דמים וצריך לדקדק מה ענין עבודה זרה ללשון הרע אבל הענין דכתיב (תהלים ע״ג, ו׳) בדבר ה׳ שמים נעשו שכל העולמות וכל הברואים נבראו בדיבור בכ״ב אותיות התורה שהוא נקרא מלכות שמים כי כשהמלך אינו מדבר אין יודעים לעשות רצונו וכשמדבר נתגלה רצונו והוא מלכות שמים ומלכותו בכל משלה ואיתא בס״י קבען בפה שהשם יתברך קבע הכ״ב אותיות עולם הדבור מלכות שמים מדת אדנות אדני שפתי תפתת קבע בפה של אדם: This shall be the Torah concerning the one struck with skin blanch [metzora] on the day he becomes clean. He shall be brought to the priest (Lev. 14:2), and our Sages of Blessed Memory interpreted metzora as one who speaks evil [motzi ra], for afflictions come through the sin of evil speech. But the matter is according to what is written, When God began to create etc. (Gen. 1:1), and our Sages of Blessed Memory interpreted: “For the sake of Torah and for the sake of Israel” (cf. Rashi, ad. loc.); so we find that Israel is something very important to Blessed God, since for their sake all of the Worlds and all the Creations were created. And Blessed God takes pleasure from each one of Israel, even from a greatly wicked person: “Your temples [rakatekh] are like a pomegranate (Song of Songs 6:7) – even the empty ones [reykanim] among you are as full of mitzvot as a pomegranate” (Babylonian Talmud, Berakhot 57a). And when a person speaks evil about one of Israel, even if he speaks truth, he nullifies the Blessed Creator’s pleasure (if it were possible) and causes Him sadness (if it were possible) as is stated, [And the Lord …] was saddened in to His heart (Gen. 6:6), and inverts the pleasure [oneg] into affliction [nega]; therefore his “wage” is measure for measure, affliction comes upon him. And our Sages of Blessed Memory said: “Evil speech is as great as idolatry, sexual immorality, and murder” (Babylonian Talmud, Arakhin 15b). But we must be precise: what connection does idolatry have to evil speech? But the matter is according to what is written, By the word of ADONAI were the heavens made (Psalm 33:6), that all of the Worlds and all of the Creations were created through speech comprised of the 22 letters of the Torah, which is called Heavenly Sovereignty. For when the Sovereign does not speak, no one knows how to do His Will; and when he speaks His Will is revealed, and that is Heavenly Sovereignty whose Sovereignty is in all jurisdictions. And we find in Sefer Yetzirah that [the letters] are established in the mouth, that Blessed God established the 22 letters: the World of Speech, Heavenly Sovereignty, the Attribute of ADONAI-ness, ADONAI, open my lips (Psalm 51:17), were established in the human mouth.
והנה השם יתברך אינו מדבר לשון הרע על ישראל כמו שהאב אינו מדבר על בנו נמצא כשהאדם מדבר לשון הרע מראה בעצמו שהוא מכחיש שדבורו הוא מלכות שמים מדת אדנ״י ולכן הוא כעובד עבודה זרה וזהו מאמר דוד המלך ע״ה (תהלים י״ב, ה׳) אשר אמרו ללשונינו נגביר ר״ל שאומרים הרשעים נגביר לשונינו לדבר כי שפתינו אתנו מי אדון לנו ר״ל שהם מכחישים שהאדנות הוא בפיהם אבל צריך להאמין שדבורו הוא מלכות שמים וזהו מאמרם ז״ל ומי מושל בי צדיק ר״ל שהצדיק מושל עמי עם הדבור שלי שהוא מלכות שמים המושלים בכל העולמות וכל הברואים והאיך באים לאמונה זו היינו על ידי עסק התורה דהיינו כשמדבר בדברי תורה ומקשר דבורו באותיות התורה הוא מביא בו מלכות שמים, והנה איתא בערכין פלוגתא חד אמר סיפר אין לו תקנה וחד אמר יעסוק בתורה שנאמר (משלי ט״ו, ד׳) מרפה לשון עץ חיים והנה בודאי לא פליגי שזה כלל בכל התורה אלו ואלו דברי אלהים חיים והנה גם כאן לפי כשעוסק בתורה שלא לשמה בודאי אין לו תקנה אבל כשעוסק לשמה ומקשר דבורו באותיות התורה הוא מביא בו מלכות שמים וזהו מרפא לשון עץ חיים: So it is that Blessed God does not speak evil about Israel like the father does not speak [evil] about his son; so we find that when a person speaks evil he presents himself as someone who deny that his words are Heavenly Sovereignty, the Attribute of ADONAI-ness, and therefore he is like one who worships idolatry. And this is the statement of King David, peace be upon him, [May the LORD cut off all flattering lips, the tongue that speaks proud things!] Who have said: “Our tongue will we make mighty” (Psalm 12:5), which is to say that the wicked say “Let us make our tongues mighty to speak because our lips are ours, who is a Lord over us?” Which is to say they deny that the ADONAI-ness is in their mouths. But one must have faith that his speech is Heavenly Sovereignty; and this is the statement of [our Sages] of Blessed Memory, “Who rules over me? The tzaddik!” (Babylonian Talmud, Moed Katan 16b), which is to say “The tzaddik rules with me, with My speech, which is Heavenly Sovereignty, ruling over all the Worlds and all the Creations.” And how do we arrive at this faith? It is through engaging in the Torah, meaning when a person speaks words of Torah and connects his speech to the letters of the Torah, through that he brings about Heavenly Sovereignty. So it is that we find a disagreement in [Babylonian Talmud] Arakhin 15b, “One says that a person who told [evil speech] has no remedy, and one said he should engage in Torah as is stated, the Tree of Life heals the tongue (Proverbs 15:4).” And yet they certainly do not disagree, for this is a principle in all of Torah: “These and these are the words of the Living God” (Babylonian Talmud, Eruvin 14a), so too here when a person engages in Torah not for its own sake he has no remedy, but when he engages [in Torah] for its own sake and connects his speech to the letters of the Torah he thereby brings about Heavenly Sovereignty; and this is [the meaning of] the Tree of Life heals the tongue.
וזהו זאת תהיה תורת המצורע ר״ל התורה ולימוד של מוציא רע ביום טהרתו יהיה כדי להעלות ולקשר את דבורו שהוא מלכות שמים הנקרא זאת לקשר אל התורה ואז והובא אל הכהן ר״ל אל השם יתברך הנקרא כהן: And this is [the meaning of] This shall be the Torah concerning the one struck with skin blanch [metzora], which is to say the Torah and learning of the one who speaks evil [motzi ra] on the day he becomes clean will be in order to elevate and connect his speech, which is Heavenly Sovereignty, called this, to connect with the Torah; and then He shall be brought to the priest, which is to say to Blessed God who is called “Priest.”