תנא משום רבי שמעון בן אלעזר אהבה מבטלת שורה של גדולה מאברהם וכו' שנאה וכו'. כתב הרב עיון יעקב ז"ל ק"ק מנ"ל דשנאה קלקל את השורה דילמא שאהבת מואב קלקל את השורה וע"ק דילמא משום אהבת הכבוד עשה כל זה כאשר שלח אליו כי כבד אכבדך מאד והיה נפש גבוהה ואולי י"ל דא"כ למה לי תרי קראי דאם בשביל אהבת כבוד ב"ו אמרינן שאהבה מקלקלת שורה של גדולה מכ"ש אהבת הקב"ה אצל אברהם אלא ודאי מיתורא דקרא בא להראות שגם השנאה מקלקלת את השורה עכ"ל ויש להשיב על דבריו דנראין דבריו שכונתו דלא לימא קרא דאברהם ומכ"ש ידענו ויש לדחות דאצטריך לומר גבי אברהם ללמד דנזדרז יותר דכתיב וישכם אברהם בבקר ויחבוש את חמורו וגבי בלעם כתיב ויקם בלעם בבקר הא למדת דאברהם נזדרז יותר לחבוש חמורו. ולפי דרכו איפכא הו"ל למימר דלימא קרא גבי אברהם ללמד צדקת אברהם ודבקותו ברוחניות לעבוד את בוראו ואמאי אצטריך לכתוב גבי בלעם אי הוא לאשמועינן דמשום אהבת מואב או אהבת הממון חבש אתונו מאי איכפת לן ידענו דרוחו גבוה דכתיב אם יתן לי בלק מלא ביתו כסף וזהב כמו שלמדו רז"ל ואם עשה בשביל אהבת מואב מאי איכפת לן בזה אלא דאתא קרא לאשמועינן שנאתו עם ישראל וגדולה שנאה דקלקלה השורה ולספר בגנותו בא הכתוב. ותו אעיקרא דדינא פרכא דלא אפשר דמשום אהבתו למואב עשה דהוא היה שונא מואב דהוא סייע לסיחון שילחם עם מואב כמ"ש רז"ל. וגם לא אפשר דבשביל אהבת הכבוד והממון דכתיב ויחבוש את אתונו וילך עם שרי מואב משמע לבו כלבם שוה כמו שפירש"י ז"ל ואי אמרת דמשום כבוד וממון בזה לא הושוה עם שרי מואב דהכבוד והממון לו לבד ולהכי דרשו לשנאת ישראל ושנאה קלקלה השורה דבזה היו שוים עם שרי מואב ובא הכתוב ללמדנו גנות הרשע ושנאתו ומזה נכיר רחמיו יתברך שהצילנו וכמש"ה זכור נא מה יעץ בלק ומה ענה אותו בלעם למען דעת צדקות ה':