ולמה אין מתענין אותן בחדש ניסן וכו'. רבינו בעל הטורים הביא הלכה זו בסימן תכ"ט. ומרן בבית יוסף כתב דכיון דיצא רוב החדש בקדושה לכן אין מתענין כלל בכל חדש ניסן ע"ש:
תוספות
ולמה אין מתענין וכו'.. ראיתי לכתוב ענין אחד שראיתי בס' מצודת דוד פי' על עין יעקב דף ס"ב שכתב משם הגאון החסיד מהר"ר אלעזר מקראקא זלה"ה דנראה דהוא ענין נכון והוא דהוקשה לו על מה שכתב מרן בבית יוסף דהטעם שאין מתענין בשארית חדש ניסן היינו מטעם שיצא רובו בקדושה דהעיקר חסר מן הספר. ועוד דבמסכת סופרים מסיים וכל אחד היה עושה ביומו י"ו וכן לעתיד לבא עתיד בית המקדש להבנות בניסן לקיים מה שנאמר אין כל חדש תחת השמש לפיכך אין אומרים תחנונים כל ימי ניסן ואין מתענין עד שיעבור ניסן. ולדברי מרן הני מילי דקאמר וכן לעתיד וכו' הם שפת יתר. ופירש הגאון החסיד ז"ל דהנה אמרו פ"ד דראש השנה על מה שהתקין רבן יוחנן בן זכאי שיהא יום הנף כלו אסור מ"ט מהרה יבנה בה"מ וכו' ומסיק דאיבני אימת וכו' ופריק דאיבני בחמיסר או בליל שיאסר ע"ש ברש"י ותוס' וקשה דחששא רחוקה היא שיבנה בה"מ בי"ט או בלילה. אמנם אמרו בזהר הקדוש ובתקונים דמחיית עמלק תהיה אור לארבעה עשר וכבר ידוע דבתחילה ההיא מחיית עמלק ואח"כ בנין בית המקדש א"כ חששא דריב"ז קרובה מאד דקודם י"ט אי אפשר שיבנה בית המקדש עד שימחה זכר עמלק בי"ד ומיד אח"כ בט"ו יבנה בית המקדש. ואמרו פ"ק דמ"ק דאין מערבין שמחה בשמחה ויליף מחנוכת הבית שעשה שלמה ז' ימים קודם חג הסוכות וכו' ואם כן לעתיד כשיבנה בית המקדש בי"ט יהיה החינוך אחר י"ט כי אין מערבין שמחה בשמחה ויהיה החינוך ז' ימים אחר החג עד גמר חדש ניסן לפיכך אין מתענין עד שיעבור ניסן כלו לזכר מקדש דלעתיד במהרה בימינו. זהו תורף דבריו ונאים הדברים למי שאמרן. ושוב ראיתי שכן כתב הרב ז"ל עצמו בספרו הבהיר מעשה רקח במס' פסחים ע"ש:
ונראה טעם לזה דמחיית עמלק בי"ד בניסן במ"ש מזה בחסד לאברהם כי ברוב חסדיו ית' בכל שנה ל' יום קודם לפסח מוציא נפשות ישראל שנטמעו בקלי' חלק א' בכל לילה עד שבליל פסח כבר הם כל נפשות ישראל חוץ מסט"א זהו קיצור דבריו. א"כ לא יש זמן מוכשר למחות זכר עמלק כאור לי"ד בניסן שכבר יצאו מהקלי' כל נפשות ישראל. ומהני טעמי אמור רבנן בניסן נגאלו ובניסן עתידין ליגאל. ובדרושים כתבנו בעניותנו איזה גרגרים בהקדמות אלו בס"ד. ואפשר לרמוז כי יד על כס יה מלחמה וכו' תיבות כי יד על כס גימטריא זה יהיה י"ד ניסן עם ב' כוללים:
וראיתי לרבינו בעל המנהיג ז"ל סימן מ"ח שהביא לשון זה דמס' סופרים והשמיט הך סיפא וכן לעתיד וכו' עיין בספרו: