אלה תולדות יצחק בן אברהם פרש"י יעקב ועשו האמורים בפרשה א"א האדם צריך לעבוד את הבוב"ה בשני בחי' אהבה ויראה כשבא לאהבה צריך לבקש אחר היראה וכן בבואו ליראה יבקש אחר אהבה ג"כ זהו שאה"כ אלה תולדות יצחק שהוא מדת יראה לחוד ע"כ יראה לעבוד הבוב"ה בבחי' חסד בחי' אהבה ג"כ זהו בן אברהם שהוא בחי' אהבה וחסד לאברהם ואברהם בחי' אהבה וחסד (אברהם) לחוד התאמץ לעבוד הבוב"ה גם בבחי' יראה וזהו אברהם הוליד את יצחק מדת יראה ופחד יצחק וזהו שפרש"י ז"ל יעקב ועשו האמורים בפרשה כי מי שעובד את הש"י בשני בחי' הל"ת יכול להפריש בחי' הרע מהטוב שיהי' כולו טוב והרע כולו רע כעשו שהי' כולו רע ויעקב נשאר כולו טוב באמת שלא יהי' מעורב טו"ר ומלת בפרשה הוא לשון הפרשה והבדלה או יאמר כשיש לאדם מדת אהבה צריך לצמצם מדתו כדי שיוכל לעבוד הבוב"ה בבחי' יראה וכן להיפך וזהו כונת הכתוב להודיעני שכל אחד מהם צמצם בחינתו כדי לעבוד גם בבחי' השנית וכונתם לעבוד את הש"י בשני הבחי' יראה ואהבה:
אלה תולדות יצחק בן אברהם אברהם הוליד את יצחק ופרש"י יעקב ועשו האמורים בפרשה הנה בכל דברי עוה"ז מעורב טו"ר וצריך האדם להיות סו"מ היינו להסיר הרע מהטוב בכל דבר כי אפילו בתו"ת מעורב טו"ר ע"י מ"ז ופניות שיש לו ומכש"כ באכילה ושתי' ומו"מ ודאי יש תערובות טו"ר וצריך להפריש הרע מהטוב ויש ז' ספי' חג"ת נהי"ם וזלע"ז עשה אלקים בס"א כידוע ואדם שהוא במדת החסד לא יכול להתקיים במדה זו זולת שיש לו אחיזה גם במדת הגבורה ומי שהוא במדת הגבורה א"א להתקיים במדה זו בלתי אם יש לו גם במדת החסד וההולדה מן שניהם היא מדת תפארת כידוע וזהו ואלה תולדות יצחק היינו ההולדה מיצחק הוא בן אברהם שדבק א"ע במדת החסד אברהם הוליד את יצחק ההולדה מאברהם הי' את יצחק שנתדבק במדת הגבורה וזהו שפרש"י יעקב ועשו האמורים בפרשה לשון הפרשה והבדלה שיעקב הי' כולו טוב ועשו הי' כולו רע (תשלום המאמר נשלם ממאמר השני) ויעקב כולו טוב:
אלה תולדות יב"א. וכתיב המשל ופחד עמו עושה שלום במרומיו המשל נק' חסד ופחד נק' גבורה ועי"ז עושה שלום במרומיו היינו ההולדה מהם רחמים בעולם הזה וכן כל הולדה היא מאש ומים כי בלא גשם לא יגדל בשום אופן ובלא שמש ג"כ וזהו ואלה תולדות יצחק אש וא"כ איך הוליד ומפרש בן אברהם על שנכלל במדת אברהם בחי' מים ואח"כ אמר שוב ואברהם איך הוליד לז"א את יצחק שנתכלל במדת יצחק הי"ל מזה שצריך אדם לכלול תמיד יראה באהבה ואהבה ביראה ויהי' מזה הולדה לכן כשנתבשר אברהם בבשורת יצחק כתוב ויפול אברהם על פניו ויצחק כי ידע שזה א"א בשום פנים רק בהתכלל במדת גבורה פחד יצחק אבל על שרה אמנו ע"ה הקפיד ד' ואמר למה זה צחקה שרה כי אינה צריכה לזה דהיא עצמו נוק' בחי' דין גם הנהגות צריך להיות כן כשהש"י מנהיג העולם במדה"ר וחסדים כתיב אשרי אדם מפחד תמיד וכשמנהיג העולם בדינים ח"ו צריך להאמין שגם זו לטובה כי טובה גניז בגוה וכן היא המדה הגבורות יוצאים מחסדים והחסדים מגבורות וכעת ודאי הש"י מנהיג העולם בדינין צריכין אנו להאמין שודאי יצמיח מזה כל טוב והולדה רחמים גמורים בב"א ודפח"ח וש"י