ליקוטי מאמרים קדושים שעוד לא באו לאור הדפוס דע עתה, מאת כ"ק הצדיק הקדוש צבי תפארתנו נר ראשנו אדמו"ר האר"י הקדוש מסאדיגערא זי"ע
בראשית ברא אלקים, פרש"י אר"י לא הי' צריך להתחיל את התורה אלא מהחודש הזה לכם כו' משום כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים א"א כתיב בראשית ברא כו' וכתיב ראשית חכמה יראת ד' ואיתא בתחלה עלה במחשבה לברוא במדה"ד ראה שאין העולם מתקיים הקדים מדה"ר ושתפה למדה"ד והיינו דכתיב ביום עשות ד' אלקים וגו' ברש"י מלשון המדרש הענין כי יש אור ישר ואור חוזר אור ישר הוא חיות הש"י המחי' כל העולמות בבחי' ואתה מחי' את כולם ואור חוזר הוא שאדם צריך לראות שבכל דבר שבעולם יש בו חיות הש"י המקיימו ולהאמין כי מלכותו בכל משלה וכל פעל ד' למענהו ולעבוד את הש"י בכל הדברים וזה כונת רש"י לא הי' צריך כו' אלא מהחודש הזה מצוה ראשונה כי באמת האבות עובדים להשי"ת גם קודם מ"ת בכל דברי העוה"ז בבחי' בכל דרכיך דעהו היינו שהיו מקושרים בכל מדותיהם להש"י כי יש ז' מדות כמ"ש לך ד' הגדולה והגבורה וכו' והם עבדו את הש"י בכל המדות ובמ"ת כתיב כה תאמר לבית יעקב אמירה רכה לנשים היינו כי יש אדם שעובד הש"י בתו"ת ומעש"ט ואח"כ הוא אוכל כבהמה ועושה עוד דברים כבהמה ועי"ז נופל ממנו החיות וכשעוסק אח"כ בתו"ת א"א לו להתקשר ולדבק א"ע בהקב"ה וז"כ רש"י לא הי' צריך כו' כח מעשיו כו' לתת להם נחלת גוים כי האדם צריך לראות בכל הדברים גשמיים ג"כ חיות הש"י ולראות בכל הארציות חיות בוית"ש המוסתר בו כמש"כ החכם עיניו בראשו היינו שרואה ומסתכל בכל דבר מאין נצמח שורשו מלמעלה וזהו כח מעשיו הגיד לעמו כי זה העיקר להסתכל בכ"ד חיות הש"י שיש בו ולעבוד נס בכל דברי העוה"ז להש"י וזהו שפירש"י שלא יאמרו לסטים אתם כו' כי כשהי' שבירת הכלים לקחו מזה אוה"ע אהבה זרה ויראה זרה ושאד מדות וסוברים שאין שייכות לישראל בדברי עוה"ז כלל ולא שייך לישראל כלל אהבה ויראה ע"כ פתח בבראשית וגו' משום כח מעשיו כו' וחיות גוים כי צריך כל אחד מישראל לעבוד את הש"י בכל עניני עוה"ז באהבה ויראה ושאר מדות וזה שפרש"י מ"ט פתח בבראשית כי איתא בתיקונים בראשית ברא אלקים תשרי אותותיו תשרק היינו אור חוזר כי העיקר לעבוד את הש"י בבחי' אור חוזר היינו בכל דברי העוה"ז כי כל האתערותא דלתתא שהי' בעת בריאת עולם לישראל יעבדו להש"י באור חוזר ועוד יש לפרש מה טעם פתח בבראשית היינו בא' תשרי לא הי' צריך להתחיל אלא מהחודש הזה לכם היינו מפני מה מתחילין התורה מתשרי ולא מניסן