וישב יעקב בארץ מגורי אביו. כי אנחנו אומרים קודם תפלת שמ"ע אדוני שפתי. תפתח ולכאורה יפלא הלא מקודם אנחנו אומרים שירות ותשבחות בפסד"ז וגם אח"כ בתפלה יוצר אור ואין אנו מבקשין אדני שפתי וכו' רק בתפלת שמ"ע אומרים זה ולמה היא כך. אך האמת היא כי ענין התפלה הוא כנגד ד' עולמות אבי"ע מלמעה למעלה כנודע. ובתפלות שמ"ע היא באצילות ואז מגיעין למדריגה באורות עליונים כבן לפני האב. ומחמת גודל התשוקה והתבטלות אינו יכול לפתוח פיו כלל ולכך מבקשים אדני שפתי תפתח. והנה כשמגיע הצדיק להמקום הגדול הזה מחמת רוב התענוג והשעשועים רוצה להשאר בשם ולא לירד ממדריגתו הגדולה להעולמות התחתונים והשפלים. רק שולחין אותו משם כדי להעלות בכל פעם נשמות הנדחות וניה"ק אשר בעולמות התחתונים. ושעי"ז ניתוסף תענוג למעלה בכל פעם יותר ויותר. וזה פי' מ"ש דהע"ה (תהלים ס"א) ישב עולם לפני אלהים חסד ואמת מן ינצרוהו פי' שהצדיק רוצה כשבא למדריגות גדולים לישב עולם לפני אלהים ולא לירד ממדריגתו. רק חסד ואמת מן ינצרוהו. פי' חסד של אמת שעושין עם המתים היינו הנשמות הנדחות והנפילות בעמקי דתה"ר מן ינצרוהו מי יעלה אותם להוסיף תענוג על תענוג. ולכך צריך הצדיק לירד ממדריגתו הגבוה והבן. וזהו וישב יעקב בארץ מגורי אביו פי' כשבא למדריגות גדולים שנקראו מגורי אביו אזי ביקש יעקב לישב בשלוה פי' שלא לירד ממדריגתו עוד וקפץ עליו רגזו של יוסף. פי' שצריך לירד כדי להוסיף תענוג למעלה בהעלאות ניה"ק ונשמות הנדחות לשורשן ודו"ק:
סליק