מפני מה חרב בית המקדש בג' השבועות וכל המאורעות והגליות היו בג' השבועות, כי כשברא הקב"ה את העולם ברא כ"ח עתים י"ד לרעה וי"ד לטובה וכתוב (בראשית ח) קיץ וחורף יום ולילה לא ישבותו. יום הוא בחי' אור ולילה הוא בחי' חושך מפני מה לילה הוא בחי' חושך לפי שאז שלטו הקליפות. וקיץ הוא בחי' אור וחורף הוא בחי' חושך בתקיפת טבת מתחיל היום להאריך ומתרבה האור בהעולם. ובתקיפות תמוז מתחיל היום להתקצר ומתרבה החושך בהעולם ולכן נחרב בהמ"ק בהג' שבועות. השי"ת יתן שיהיה לנו ולכל בני ישראל אור במושבותם:
א"א זצ"ל אמר שמן הג' שבועות יודע לו הימים טובים. ואני אומר שהג' שבועות הם כמו אבנים טובים שגדילים תחת הרי חושך אע"פ שהם בחי' חושך מ"מ יש בהם בחי' אור. וכשיבוא משיח צדקינו ויהיה אור הלבנה כאור כחמה אזי יהיו הג' שבועות ימים טובים כי הג' שבועות הם כנגד ג' רגלים. השי"ת יודע האמת כי בימי בחורתי שהיה לי כח הרגשתי בהג' שבועות בכל יום אור חדש, והאמת מה שאמרו חז"ל כל מה דעביד רחמנא לטב עביד הכוונה על הג' שבועות. אף על פי שהם בחי' ירידה לישראל מ"מ לטב עביד:
מפי עליון (איכה ג') לא תצא הרעות והטוב איך הוא. ואמר כי יש עץ החיים ועץ הדעת, עץ הדעת מעורב טוב ורע ולכן כשבא לעולם התחתון יש בזה בחירה לפי המקבל. אבל בעץ החיים כולו טוב הוא ואין בו רע כלל ואין בזה בחירה לפי המקבל. וזה הפי' מפי עליון נקרא עץ החיים אור אין סוף ב"ה משם אין יוצא רק טוב ולא רעות וטובות מעורב. וזה הפי' (משלי יח) מות וחיים ביד לשון מבחי' עץ הדעת שיש בשם חיים וכו' תלויה ביד הלשון ביד האדם שהוא כח המדבר לתקן הדבר לשורשו כפי קודם החטא. ולהמשיך השפעה מבחי' עץ החיים שכולו טוב:
הנה יש מוחין דגדלות ומוחק דקטנות וא"א להיות גדלות אלא א"כ יש מתחלה קטנות. יש בחי' ימין ובחי' שמאל מפני מה נקרא ימין כי כנגדו בחי' שמאל ניכר שהוא ימין. השי"ת יתן שיהיה ויהי ערב ויהי בקר יום אחד ערב בחי' חושך ובקר בחי' אור. שיוכלל החושך באור ויכללו הגבורות בהחסדים שיהיה רב חסדים ורחמים על ישראל אמן:
להבין למה נקרא ארצינו הקדושה עתה בשם ארץ ישראל תינח בזמן שבית המקדש היה קיים וישראל היו שרוים על אדמתן היה נקרא בשם א"י. אבל בעוה"ר כעת שא"י חריבה ובהמ"ק חרב וישראל מפוזרין בגלות בין העמים ובאה"ק אין דרים בה כ"א ערביים וישמעאלים. ומתי מעט מאחב"י דרים בתורה למה נקרא עתה בשם ארץ ישראל, אך הענין היא דידוע לארץ ישראל שלמטה מכוון כנגד ארץ ישראל דלעילא למעלה בגבהי מרומים הנקרא ארץ החיים העליונה שכינתא קדישא. ע"ד משל כמו ארץ הלזו הגשמיות אשר הכל היה מן העפר וממנה צמח כל התביאות וכל הספירות. כמו כן למעלה נקרא השכינה בשם ארץ שממנה נבראו כל הנשמות הנקרא בשם תבואה כמ"ש (ירמיה ב') קודש ישראל לה' ראשית תבואתו. כי יש נשמות אשר נקראים בשם חטה מארי דאורייתא כי חטה בגימטריא כ"ב אתוון דאורייתא ויש נשמות הנקראים בשם שעורה שעור ה' בעלי יראה עילאה וגם כל הברואים. מלאכין רבוא ריבבן עד אין שיעור ופרטי הנבראים דומם צומח חי מדבר הכל נבראו בדבר ה' וברוח פיו שהיא ה"א תתאה עולם הדיבור. אך נשמות ישראל שרשם מעולם המחשבה ה"א עילאה וכמ"ש ישראל עלו במחשבה תחלה. וכמ"ש בזוה"ק תלת קושרין מתקשרין כחדא קוב"ה ואורייתא וישראל. אך שרצונו ית"ש היה שיהיו הנשמות בעולם בי"ע בעלי גבול ותכלית ויתלבשו בגופות גשמיים דווקא שזה רצונו הפשוט. לזאת המעבר של נשמות ישראל הוא דרך עץ החיים ה"א תתאה. וזה משה"כ (תהלים קטז) אתהלך לפני ה' בארצות החיים ב' ארצות ארץ תתאה הוא השכינה תתאה וארץ עילאה שכינה עילאה. וידוע שבין ארץ עילאה לארץ תתאה יש רקיע הנקרא שמים הנקרא בזוה"ק ובע"ח זעיר אנפין ונקרא קוב"ה וכמ"ש (מלכים א' ט') ואתה תשמע השמים. ושכינתא נקרא ארץ וכמ"ש (ישעיה ס"ו) והארץ הדום רגלי וזהו יחוד קוב"ה ושכינתא שמים וארץ. והנה כל איש ואיש ישראל יש לו חלק אלקי ממעל כלול מכל הספירות ויש בו ג"כ ניצוץ אלקים במוחו ובלבו וזמן היחוד הוא בפריסת בזמן התפלה שצריך לומר בדו"ר. אהבה היא בחי' שמים שיוכל להיות שיתעורר בנפשו אה"ר מלמעלה בעת רצון וכמ"ש (תהלים ק"ג) וחסד ה' מעולם ועד עולם על יריאיו. אך היראה אינה באה מלמעלה כ"א כאשר היא מיגע א"ע להוליד מבינתו רוח דעת ויראת ה'. וכמ"ש חז"ל הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים וכמ"ש (שם קטו) השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם, ובדרך כלל בכל היום יש גם כן בחי' יחוד שמים וארץ. שזהו כמ"ש (משלי ג') בכל דרכיך דעהו וגו' וזהו בחי' ארץ ישראל שבחי' ארץ יהיה מיוחד בבנ"י הנקרא שמים. כי בחי' זאת הוא הנקרא ישראל זוטא ויש ישראל סבא. וכאשר יתיחדו שמים וארץ יוכל להאיר מבחי' ה' עילאה לה' תתאה וכו'. ומי שזוכה לבא לבחי' זו יזכה להיות באה"ק להגיע לשלימותא:
בגמרא הקשו למה נתאווה משה ליכנס לארץ ישראל וכי לאכול מפריה הוא צריך, וקשה הלא חזינן דאנשי כנה"ג קבעו ברכה מעין ג' בקשה על זה ונאכל מפריה ונשבע מטובה. אך באמת דבר גדול הוא שפירות ארץ ישראל מסוגלים ליראה כמו דאיתא במדרש. רק לגבי משה מילתא זוטרתא הוא היראה כנודע. ע"כ הקשו שפיר בגמרא וכי לאכול מפריה הוא צריך דייקא:
סליק