פרק זה עוסק בדרכים השונות של התרת נדרים על ידי חכם (סמוך) או בית דין. חלק מן הדברים השייכים לנושא זה כבר נזכרו ונדונו בדרך אגב בפרקים קודמים, אבל עיקרו של הנושא נדון בפרק זה. This chapter addresses various halakhot of the dissolution of vows by a halakhic authority or by a court. The issue has been mentioned in passing in other chapters, but the main discussion of the topic takes place in this chapter.
אחת הדרכים להתרת הנדר היא על ידי מציאת ״פתח״, כאשר מעלים בפני הנודר ענין מסויים שנאסר על ידי נדרו, אשר הנודר לא העלה אותו בדעתו בשעת הנדר. One of the ways to dissolve a vow is by finding an extenuation. This means that it is brought to the attention of the one who took the vow that his vow also served to render forbidden something he had not taken into consideration when he uttered the vow.
בפרק זה דנים בכמה שאלות הנוגעות לפתחים אלה. שאלה אחת היא: מה הם הדברים שהחכם ״פותח״ בהם, כלומר, מה הם אותם צדדים שהחכם רשאי להציע לפני הנודר על מנת לברר אם היה צד זה של הנדר בדעתו בשעה שנדר. This chapter will discuss several questions with regard to what is considered an extenuation. One question is: What can be used as a basis in order for the halakhic authority or court to broach dissolution with the one who stated the vow, to clarify if he had that outcome in mind when stating his vow?
שאלה אחרת הנוגעת לפתחי נדרים היא: האם אפשר להסתמך על מצב חדש שלא היה קיים בשעת הנדר (״נולד״) ולהשתמש בו כפתח לנדר. Another question that will be addressed in this chapter is whether a new situation or set of circumstances that developed after the vow was taken can be used as a basis to dissolve the vow.
ושאלה כללית אחרת — נדר שנעשה בלשון כוללת (שכלל דברים שונים או קבוצת אנשים) שחלק ממנו הותר (לפי שהנודר גילה דעתו שלא התכוון לכך), האם היתר זה הוא לאותו ענין בלבד או שהוא מבטל את הנדר כולו. This chapter will also discuss vows that include multiple or wide-ranging prohibitions. If some details of the vow are dissolved by means of finding an extenuation, do the rest of the prohibitions of the vow remain in force, or is the entire vow dissolved?
אלה הם עיקרי הנושאים שבפרק, אף כי כדרך הגמרא נזכרים בו גם עניינים אחרים. These are the main topics of this chapter, while there are other topics that arise incidentally, as is typical of the Gemara.