וְכׇל־בְּהֵמָה מַפְרֶסֶת פַּרְסָה וְשֹׁסַעַת שֶׁסַע שְׁתֵּי פְרָסוֹת מַעֲלַת גֵּרָה בַּבְּהֵמָה אֹתָהּ תֹּאכֵֽלוּ׃ (דברים יד, ו) And every animal that parts the hoof, and has the hooves wholly cloven in two, and chews the cud, among the animals, that you may eat. (Deuteronomy 14:6)
וְאַנְשֵׁי־קֹדֶשׁ תִּהְיוּן לִי וּבָשָׂר בַּשָּׂדֶה טְרֵפָה לֹא תֹאכֵלוּ לַכֶּלֶב תַּשְׁלִכוּן אֹתֽוֹ׃ (שמות כב, ל) And you shall be holy men to me: neither shall you eat any meat that is torn of beasts in the field; you shall cast it to the dogs. (Exodus 22:30)
פרק זה עוסק בעיקרו בנושא אחד, והוא – בדינו של עובר הנמצא במעי בהמה בשעת השחיטה. This chapter deals with one central topic: The halakha of an animal fetus found inside its mother's womb after the mother is slaughtered.
כאשר בהמה מקשה ללדת, והבעלים חוששים שמא תמות מחמת הלידה, היו לעתים שוחטים אותה לפני כן. שחיטה זו מעלה שורה של שאלות, לא לגבי הבהמה עצמה (שאם נשחטה כראוי הרי היא בוודאי כשרה), אלא לגבי העובר שבמעיה. When an animal encounters difficulty in giving birth and its owner is concerned that it could die, he may decide to slaughter it first. This act of slaughter raises a series of questions, not with regard to the animal itself, which is certainly kosher if the slaughter was performed properly, but with regard to the fetus in its womb.
בכללו של דבר, ההנחה הבסיסית היא שהשחיטה מתירה את הבהמה כולה ואת כל מה שיש בה באכילה. ולפיכך, כשם שכל האיברים שבה כשרים באכילה, אף העובר שלה נחשב לעניין זה, כחלק ממנה, והוא מותר באכילה. ואולם בבהמה המקשה לילד מדובר בדרך כלל בעובר גמור, וכאן עולה השאלה: האם עובר נחשב כחלק מגופה של האם, ששחיטתה מתירה גם אותו, או האם דינו כיצור לעצמו? האם יש לחלק בענין זה בשלבים שונים של התפתחות העובר? יש מקרים בהם העובר שנמצא במעי בהמה שנשחטה (״בן פקועה״) נשאר בחיים, ואף גדל כדרכו, ויש לברר האם הוא טעון שחיטה. ואם הוא נחשב כחלק מאמו, האם אינו נחשב כלל כבהמה לעצמה, עד שנאמר שאין בו איסורים שיש בבהמה בדרך כלל, כגון גיד הנשה וחלב? The assumption is that the slaughter is effective with regard to the entire animal, including everything inside it. Therefore, just as all its limbs may be eaten, so too, the fetus is considered part of it for the purposes of this halakha and may likewise be eaten. Yet in a case where the animal is having difficulty giving birth, the fetus it contains has usually completed its term of gestation. It is unclear whether a fetus is still considered part of the mother and is permitted by its slaughter, or whether it has the status of an independent creature. Likewise, it is possible that there are differences between fetuses at various stages of development. There are also cases where a fetus found alive in the womb of a slaughtered animal, called a ben pekua, survives and develops in the normal manner. Does this animal require slaughter? Furthermore, if it is considered part of its mother, perhaps it does not have the status of an animal at all, which would mean that other prohibitions that apply to animals, e.g., the sciatic nerve and forbidden fats, do not apply to it.
הצורך לשחוט בהמה המקשה לילד, בא פעמים רבות לאחר שכבר החל תהליך הלידה, ובענין זה עולות כמה שאלות, וביניהן: האח מאיזה שלב של הלידה נחשב העובר כוולד, ושוב לא תועיל לו שחיטת אמו? The decision to slaughter an animal encountering difficulty in giving birth is generally made after the beginning of the labor. This raises several questions, including the exact stage of birth at which the fetus is considered to be born, i.e., when the slaughter of its mother is no longer effective with regard to it.
שאלה אחרת נוגעת למקרים בהם מדובר בתחילת לידה, שבה וודאי אין לראות העובר כילוד, ואולם העובר מוציא אבר מן הרחם עוד קודם השחיטה. וכאן עולה השאלה – מה דינו של אבר שיצא מגוף האם, האם גם הוא בכלל השחיטה? ואם אינו בכלל שחיטה, האם מדובר בתהליך בלתי הפיך, שאם החזיר את האבר שוב לא תועיל לו שחיטתה? פעמים שיש צורך לחתוך את האבר שהוציא העובר מרחם אמו, עוד קודם השחיטה, וכאן יש צורך לברר מהו מעמדו המדוייק של אבר זה. What is the halakha with regard to a limb that was extended out of the mother's body? Is this limb also permitted by the act of slaughter? If it is not, but the fetus withdrew it before the slaughter took place, is it once again included in the slaughter? Furthermore, on occasion it is necessary to sever the extended limb before the slaughter of the mother, and the precise status of this limb must be established.
בעיות אלו, של היתר העובר או של האבר שהוציא מרחם אמו, אינן נוגעות רק לשאלה של היתר האכילה, אלל גם לצד השני של השחיטה, כמטהרת את הבהמה מלהיחשב נבילה, שהיא אחד מאבות הטומאה. ואף בעניינים אלו עוסק הפרק, האם שחיטת האם מועילה לאבר על כל פנים לענין טהרה, כדרך שהיא מועילה לטריפה? ומצד אחר, הואיל ושחיטת האם מועילה לעובר מת שנמצא ברחמה, האם ניתן ללמוד מכאן שגם בחייה אינו מטמא? These issues with regard to the status of a fetus or one of its limbs concern not only the question of whether or not they are permitted for consumption, but also the other aspect of slaughter, preventing the animal from having the status of a carcass, which is a primary category of ritual impurity. The chapter also discusses the question of whether or not the slaughter of the mother is effective with regard to the purity of the limb in the same manner that slaughter renders pure from the impurity of an animal carcass an animal with a wound that will cause it to die within twelve months [tereifa].
אגב שאלות אלו, העוסקות בדין העובר שבמעי הבהמה, עוסק הפרק גם בהגדרה של עובר שבמעי אמו, עד כמה הוא חלק מאמו ועד כמה הוא בהמה לעצמה, דיני השליה הנמצאת ללא עובר בבהמה שנשחטה, ואגה כך בדיני השליה בכלל. Apropos these questions with regard to a fetus, the chapter addresses the definition of a fetus in its mother's womb. With regard to other halakhic matters, to what extent is it considered part of its mother and to what extent is it an independent animal? It also analyzes the case of a placenta without a fetus, found inside a slaughtered animal, as well as the halakhot concerning the placenta in general.
הנושאים הללו הם עניינו של פרק זה, ואגב כך עולות גם כמה שאלות עקרוניות, בדיני אבר מן החי, בדיני טומאה וטהרה, וכן יש בו השלמה לדיני טריפה שבפרק השלישי. These are the major topics of this chapter. Incidental to these matters the Gemara examines several fundamental issues involving the prohibition of a limb from a living animal, as well as the halakhot of impurity and purity. It also completes the discussion of Chapter Three concerning a tereifa.