אלא רחמים ותחנונים. שתאמר בבקשה רחם נא, והשאלה תהיה בתחנונים, שאין חנון בכל מקום אלא לשון מתנת חנם (ערש"י דברים ג, כג), שאם תשאל בשכר מצותיך, יראו חשבונותיך ותופקד על עונותיך כמו שארז"ל. על פי זה אתי שפיר שינוי סדר הכתוב (יואל ב, יג) דכתיב ביה חנון קודם רחום. ועוד יש לפרש רחמים, שיתפלל לה' שיהיה רחום בדין. ותחנונים, שיתפלל אליו שיחנן אותו מחסדו. שמתחילה יתפלל על סור מרע ואח"כ על עשה טוב, וכמשאז"ל (עי' מדרש שוח"ט תהילים פי"ט ד"ה שגיאות) שמתחילה צריך אדם לשאול השאלה קטנה ואח"כ ירבה בשאלתו. ומפני שהקב"ה חפץ חסד הוא יותר מבדין, נזכר בקרא בשם חנון קודם רחום:
ואל תהי רשע בפני עצמך. המפרשים ז"ל פירשו מה שפירשו, ולעד"נ דקמ"לן דלא יחשוב אדם עצמו לרשע ושאינו ראוי שתעמוד השכינה כנגדו כשמתפלל, ושלכן אינו מבזה את המקום אם מסתכל אנה ואנה, שלא יאמר כן, אלא יכוין בתפילתו: