גמ' בתחלה מלך שלמה על העליונים. נ"ב היינו שרי או״ה המתנגדים לישראל. וכענין שאז"ל אין נפרע מאומה למטה כו' שנאמר [ישעיה כד] יפקוד ה' ע"צ המרום:
רש"י ד"ה ר׳ נהוראי כו' ותדע דשבוש הוא דהא ק״ל כו'. נ"ב ול"ג שאין זה מלשון רש"י ז"ל דלא צריך לשבושי הגירסא דהא אמרינן נמי [בעירובין שם לפי פשטות הגמ' ועי' בשם הגדולים] דהוא ר' נחמיה הוא ר״מ. וע"כ ר״נ לחוד ור"מ לחוד כדמוכח בהדיא לעיל די״ד ע"א [ולקמן פ"ו א' וש"מ] וצ״ל דתרי ר' נחמיה הוו. וכן הא דאמרינן נמי הוא ר"א בן ערך ע"כ דתרי ר״א בן ערך הוו [וכמבואר בפ״ב דאבות דחד היה מתלמידי ריב"ז] והכין נמי ר' נהוראי תרי הוו [ולקמן צ"ט א' ובמתני' דסוף קדושין וש"מ פליגי ר״מ ור׳ נהוראי] ודכוותייהו טובא בתנאי ואמוראי. ולא עוד שאני אומר אפי' תימא חד גברא נינהו. ואפילו הכא אשכחן דאמרין מילי דסתרי משמותיהן המחולפים כדאי' פ"ק דברכות [ט׳ ב' ועתוס׳ שם וש״מ] ר"מ ואחרים בהדי הדדי ובמקום אחר נתתי טעם לדבר: