קומי אורי כי בא אורך כבוד ה' עליך זרח כי הנה החושך יכסה ארץ וערפל לאומים וכו'. כי שמעתי משל מאא"ז זלל"הה למלך שעשה מחיצות רבים באחיזת עינים זו לפנים מזו וגם סיבוב מן כותל וכותל נהרות וגם חיילות רבים מבוהלים וגם דובים ואריות ושאר חיות מבוהלים בכדי שיראו מגשת אליו ולא כל הרוצה ליטול את השם יבוא ויטול והמלך הוא נורא ומלכותו בכל משלה ואור המלך מאיר בכל העולמות וכבודו מלא את הארץ רק הכתלים והסבובי' הם המסתרים את פני המלך והא באחיזת עינים וכרוזים יוצאים כל מי שיבוא אל המלך יתן לו המלך עושר וכבוד ויהיה שר אצלו עומד בהיכלו ומי הוא שאינו רוצה בזה רק כשבא לחומה ראשונה ורואה כמה ארכה וגבהה ושאר דברים המבהלים לבבות בני אדם נסוג לבבו אחור ויש מהם שהולך כמה חומות זו לפנים מזו ושם יש שרים נכבדים ממונים מאת המלך מפזרים ממון רב לבוא לפנים מן החומות ולפעמים אחרי רואו שיש לו כל הון יקר וכבר מצא ידו ואוצרות ממון נסוג אחור אע"פ שראה כבר שהלך כמה חומות ונהרות ואין שם פגע רע ואין מים ואין חומה מ"מ אחר אשר כל חומה וחומה גבוה ורחבה מראשונ' ואיומה כדי להבהיל יותר שלא יקרב מי שירצה אל המלך אבל לבן המלך אשר מעיו המו אל אביו וגם רחמי אב על הבן לקרב אותו לאור פניו אשר באור פני מלך חיים נצחיים תמיד ומאור פני המלך מי שזוכה לראותו אז זיו פניו מבהיקי' ומאירים בכל העולם וממנו יגורו כל יושבי תבל ושוכני ארץ כמו בפני המלך בעצמו ורשות בידו נהמית ולהחיות לאסור מלכיהם בזיקים ולפתוח ולהוצי' אסורים חפשי בכח אור פני המל' ובוודאי בן המלך כח האב בבנו בחכמה וכשבא לחומת ולנהרות וחיילות ודובים וכל המבהילים ומסתירים את פני המלך תמה עצמו למאור מה זה מלך רחמן כמותך כרחם אב על בנים תסתיר עצמ' בהסתרות כאלו ואנה אני בא וצועק אלי אלי למה עזבתני ובכח לבבו הבוער והנשבר לבוא אל אביו מוסר עצמו ודוחק עצמו בכחו לדלג על החומות ונהרות ומפזר כל הונו לחיילות הסובבים שמה ובראות אביו געגועיו ומסירות נפשו ושוועתיו עלה באזני אביו המיל' והסיר האחיזות עינים הללו וירא אין שם חומה ולא שום מסך מבדיל רק ארץ מישור וגנות ופרדסים והכלי עונג ומשרתי המל' עומדים בלבושי יקר וכל מיני מזמרים עומדים והמל' יושב על כסא מלכותו והארץ האירה מכבודו וירא ויפול על פניו ויאמר אהה אדוני המל' אבי ומלכי מה זאת ומה זה אשר הסתרת פניך ממני הסתרת פני' הייתי נבהל מחיילותיך ומחומותיך ושאר דברים המבהילים אותי וכמעט אשר אבדתי ויאמר המל' קום בני חביבי ויושט לו שרביט הזהב אשר בידו ויחזקהו וילבישהו הודו ואורו ולבושו וכתרו נתן בראשו ואמר לו לא למענ' ועליך עשית את כל זאת רק למען נסותך ולדעת את אשר בלבבך יראתך ואהבתך אלי ועתה בני אהובי עבור בכל העולם והנה מהודי נתתי עליך ואורי על פניך מאירים ולבושי תלביש וכתר יתן בראשך למען דעת כל עמי הארץ כי בני אתה והסתרות והפחדים הכל אשר ראית המה שלא יקרבו אלי שונאיך אשר אינם רוצים בטובתך והמגדילים עליך והמלשינים עליך ואינם רוצים במלכותך והמה רוצים לירש את מלכותך כי יודעים הם כל זמן שאתה חי מלכותם לא יכון בידם לכן אם יבואו לפני ילשינו עליך במעשים הנעורים אשר הלכת עמהם ואחרי עצתם בבית המשתה וכמעט היית בכל רע לולא שמעת עד כה לעצתם הרעה להדיחך ממני והם ישלטו במלכותי ועתה בני אל תירא ואל תחת כי אורך אורי ומלכותי אשר בכל משלה לך היא ולך ישתחוו כולם אחרי שובך אלי ואחרי ראותי געגועך אלו והם לא יבואו לפני לראות את אור פני כי לא יוכלו מפני גודל המחיצות והסביבים והפחדים המבהלים וכטוב בעיניך תעשה מהם כל גוי וממלכה אשר לא יעבדוך וצרת עד רדתה והנמשל מובן וזהו קומי אורי כי בא אורך פי' לשון הסתלקות האור כמו כי בא השמש כדי שעליך יזרח כבוד ה' כי הנה החושך יכסה ארץ וערפל לאומים כי החושך והמסכי' המבדילי' יפלו על הבאים ללחום עמך אבל מי שיודע שכל הדברים המסתירים את פני המלך אין זה הסתרה כי מלא כל הארץ כבודו וצועק בלב נשבר אל אביו זה הקב"ה אחר אשר הוא יודע כי מלך רחמן היא ובחסדו ברא את כל העולם ורוצה שיכירו את אלוהותו ויודע שנשמתו נחצבה ממש ממנו כמו שנאמר ויפח באפיו נשמת חיים וכלום אדם נופח וכו' א"כ למה הוא מסתיר א"ע ומשבר את לבבו הרם ומתודה על חטאיו וצועק ובוכה ועי"ז נשברו החומות של שקרים המבדילי' בינינו לבין אלהינו והנה אור פני המלך עלינו ויסר מעלינו עון וילבוש אותנו מחלצות וישים את צניף הטהור על ראשינו שהם מוחין עלאין של חיים נצחיים ומהודו ואורו נמשך עלינו זהו אור התורה הקדושה כמ"ש כי באור פניך נתת לנו תורת חיים וכח והיכולת בידנו לעשות ולמלוך ולהמית ולהחיות כמ"ש בש"ס שצדיקים דומים להקב"ה מה הקב"ה מחיה מתים וכו' מה הוא רופא חולים וזהו אשרי העם יודעי (תרועה) לשון שבירה: ה' פי' שמבינים שכל המסכים המבדילים הם מאת ה' והם ממש רק אחיזת עינים באור פניך יהלכון ובאו פני מלך חיים והמסכים המבדילים הם נזרקים על האויבים כמו ופני המן חפו אשר ראיתי כתוב בספר מגלת ספר בכדי שלא להסתכל בפני המלך לכן כיסו משרתי המלך את פני המן כי באור פני מלך חיים והוא בוודאי לא יחפוץ המלך להחיותו כי אם במיתתו אחר אשר תבע המלך עלבון המלכה כמ"ש הנה לכבוש את המלכה וכו' ויש בזה עוד דברים עמוקים ואי"ה כשיהיה רצון מאת ה' אבאר:
וזהו דאיתא בש"ס שלשה ספרים נפתחין בר"ה של צדיקים נכתבין ונחתמין לאלתר לחיים כי ר"ה הוא בחי' בכסא ליום חגינו והוא לשון הסתרה כמו במכוסה ממך והצדיקים ההסתרה היא להם כדי להתוסף להם אור גדול אור פני המלך חיים אחר אשר הם באים לפני המלך בלבבות נשברים וצועקים על הסתרת פני המל' כי חפצם ורצונם וחשק' לראו' את פני המלך עליון להיות דבקים בו ובתורתו וביראתו הטהורה לכן מגלה להם המלך אור פניו אשר באורו נראה אור החיים וזהו נכתבים ונחתמים לאלתר ומספר (לאלתר) הוא מספר אסתר וזהו לאלתר לחיים והבן:
או יאמר קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח דהנה איתא בשם הארי החי ז"ל כי מיום שחרב המקדש אסור למלאות פיו שחוק שנחסרו ב' אורות שמסכרם שחוק ובית וכו' כתיב ונגולו כספר השמים כי כל איש ישראל יש לו כ"ב אותיות התורה ובו כל התורה כולה ברמ"ח מ"ע ושס"ה ל"ת וכשאדם שומר עצמו ממל"ת ומקיים מ"ע אזי נתגלה בו אור התורה על כל אבר פרטי ועל כל גיד פרטי כמ"ש וראו כל ע"ה כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך כי בכלל התורה הוא שם הוי' כאשר ביארתי במ"א ע"פ ושמי ה' לא נודעתי להם וכאשר מתגלה עליו ובו אור התורה בבחי' נשמתו כה מתגל' אליו אור אלוהותו כביכול אליו ובו ממש וכן להיפוך ח"ו כאשר מצמצם בו אור התורה כן נתצמצם עליו אור אלהות מלהאיר בו וזהו אורייתא וקב"ה וישראל כולהו חד וזהו ונגולו כספר השמים פי' כי השמים נקראים בשם הקב"ה כמו ואתה תשמע השמים וכמו שהספר אם מתרחב ומתגל' אצלו אור התורה אזי השמי' זה הקב"ה מרחיב ומתגלה אליו כמו נודע בשערים בעלה והבן ואם ח"ו נתצמצ' אצלו אזי גם הקב"ה מצמצם אליו ואינו משיג רק מעט מאורו כביכול ולכן יחזקאל ראה את התורה כמה פעמים גדולה מן העולם וזהו ג"כ הי' עדיין לפי השגתו אשר השיג כי אין לה גבול כמו הקב"ה כביכול וזהו שאמר יחזקאל הנביא נפתחו השמים ואראה מראות אלקים פי' נפתחו ה' חומשי תורה ונתרחבו ונתנלה ממילא אור השמים ונפתח ואראה מראות אלקים ולכן בעת חורבן הבית נעדרו ב' אורות מישראל ונחרב הבית אשר ה' שוכן בה ומגלה אורו ולע"ל אי"ה כשיתגלה אורו של משיח צדקינו בביא"ס אזי יאירו אורן ונשמתן של ישראל באור הבהיר ואור ה' יתגלה עליהם ויחזרו שתי אורות הנ"ל וזהו קומי אורי ע"ד נפלה לא תוסיף קום מעצמה רק ה' יקים את סוכת דוד הנופלת וזהו קומי אורי כי בא אורך פי' אור נשמתך בתורה ואז וכבוד ה' עליך זרח והבן: